Difference between revisions of "Kŕmidlo pre vtáky"
(4 intermediate revisions by the same user not shown) | |||
Line 29: | Line 29: | ||
<br> | <br> | ||
− | <b>Inteligentné kŕmidlo</b> | + | <b>Inteligentné kŕmidlo:</b><br> |
− | Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. | + | Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Potom nám ostane 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).<br> |
Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu) | Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu) | ||
[[File:Vlozenie.png|200px|center|klasicke]] | [[File:Vlozenie.png|200px|center|klasicke]] | ||
− | Arduino a | + | Arduino a motorček schováme krytkou (Component16:1 - Body4), do ktorej ale treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo.<br> |
Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo. | Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo. | ||
Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať: | Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať: | ||
[[File:INTELIGENTNA.png|450px|center|klasicke]] | [[File:INTELIGENTNA.png|450px|center|klasicke]] | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Program pre arduino== | ||
+ | <syntaxhighlight lang="c"> | ||
+ | #include <Servo.h> | ||
+ | |||
+ | //12*60*60*1000 == 43200000 => kazdych 12 hodin sa dosypava krmivo | ||
+ | #define INTERVAL 43200000 | ||
+ | |||
+ | Servo s; | ||
+ | |||
+ | //prvy krat krmenie spusti po 1 minute od zapojenia arduina kvoli testovaniu | ||
+ | //dalsi krat az po INTERVALE | ||
+ | unsigned long nextMillis = 60000; | ||
+ | //ako dlho budu otverene dvierka na dosypanie krmiva (ms) | ||
+ | int duration = 3000; | ||
+ | |||
+ | void setup() { | ||
+ | s.attach(2); | ||
+ | s.write(122); | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | void loop() { | ||
+ | |||
+ | unsigned long currentMillis = millis(); | ||
+ | |||
+ | if (currentMillis > nextMillis && currentMillis < (nextMillis + INTERVAL)){ | ||
+ | nextMillis += INTERVAL; | ||
+ | |||
+ | s.write(2); | ||
+ | delay(duration); | ||
+ | s.write(122); | ||
+ | } | ||
+ | |||
+ | } | ||
+ | </syntaxhighlight> | ||
+ | |||
+ | ==3D Modely== | ||
+ | [[File:Modely.zip]] Tu sa nachádza aj klasický aj "inteligentný" model |
Latest revision as of 00:10, 18 June 2020
Sypaním kŕmiva môžeme pomôcť rôznym vtákom prežiť tažké zimy najmä v mestách, kde je pre nich hľadanie potravy ešte náročnejšie ako v prírode. Niekedy sa dokonca odporúča prikrmovať počas celého roku.
Na to môžu poslúžiť nasledujúce kŕmidla: jedno je klasické kŕmidlo a druhé je "inteligentné", ktoré automaticky dosýpavá kŕmivo zo zásobníka.
Materiál
Na výrobu klasického kŕmidla je potrebné:
- 3D model
- Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
- Zopár skrutiek / lepidlo na drevo
- Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
Na výrobu inteligentného kŕmidla:
- 3D model
- 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
- 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo
- Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
- Arduino Nano
- Servo motor
Extra:
- Lak na drevo do exteriéru
- Kŕmivo
Postup
Klasické:
V prípade, že model úplne nevyhovuje(napríklad máme inú hrúbku dosky ako je odporúčaných 18mm), dá sa jednoducho upraviť v programe Fusion360. Ak sme s modelom spokojný, vygenerujeme G-code tiež vo Fusion360 (návod: CNC fréza)
Potom sa pomocou frézy vyrežú z dosky jednotlivé časti kŕmidla.
Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.
Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu a drevený kolík natlačíme na jeho miesto.
Inteligentné kŕmidlo:
Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Potom nám ostane 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).
Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu)
Arduino a motorček schováme krytkou (Component16:1 - Body4), do ktorej ale treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo.
Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo.
Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať:
Program pre arduino
#include <Servo.h>
//12*60*60*1000 == 43200000 => kazdych 12 hodin sa dosypava krmivo
#define INTERVAL 43200000
Servo s;
//prvy krat krmenie spusti po 1 minute od zapojenia arduina kvoli testovaniu
//dalsi krat az po INTERVALE
unsigned long nextMillis = 60000;
//ako dlho budu otverene dvierka na dosypanie krmiva (ms)
int duration = 3000;
void setup() {
s.attach(2);
s.write(122);
}
void loop() {
unsigned long currentMillis = millis();
if (currentMillis > nextMillis && currentMillis < (nextMillis + INTERVAL)){
nextMillis += INTERVAL;
s.write(2);
delay(duration);
s.write(122);
}
}
3D Modely
File:Modely.zip Tu sa nachádza aj klasický aj "inteligentný" model