Tituly na matematický seminár a iné

From Digitálne technológie výroby
Jump to: navigation, search

Čo?

Vyrobím "medaile-tituly". Dokopy 74 ks (32 ks (Učňov), 24 ks (Tovarišov), 12 ks (Majstrov), a 6 ks (Cech majstrov)). Buď budú v tvare pravidelných mnohouholníkov, alebo vytvorím niečo na spôsob tohto (4 typy tvarov) [1] . Z jednej strany budú mať vygravírované písmenko U/T/M/CM, z druhej nejaký námornícky obrázok (to je tohto ročná téma zadaní) a bude tam aj dierka na zavesenie na šnúrku.

Možno ešte spravím aj groše, čo je mena ktorou deti vedia platiť v táborovom bufete. Groše získavajú za počítanie príkladov. Groše sú typu A až F, pričom A+A=B, B+B=C atď. Chcela by som aby všetky groše dokopy vyrobili také puzzle, veľkú mapu sveta. Dokopy ich mávame 300 ks. S tým že rôzne hodnoty by mali rôzny tvar, ale asi základ by bol rovnostranné trojuholníky ako A groš, a zvyšné by sa skladali z nich, len rôzne pospájané (aby vyrobili zaujímavejšie tvary než len rovnobežníky). Čiže z jednej strany časť mapy sveta a z druhej hodnota grošu.

Prečo? Tituly sú odmenou pre deti, za ich snahu na matematickom seminári počas letného tábora.

Ako? Chcem použiť laserovú rezačku. Chcela by som zobrať preglejku, najprv vygravírovať na obidvoch stranách čo tam chcem. A nakoniec vyrezať. Myslím že to bude najjednoduchšie, keď spravím jednu stranu a potom to celé len otočím. Po jednom by to trvalo asi príliš dlho.

Aktuálny stav: Návrhy sú vytvorené. Nakoniec som sa rozhodla pre trošku iný tvar ako som pôvodne plánovala.

Návrh titulov vytvorený v Inkscape. Na laseri vieme nastaviť rôznym farbám rôznu silu a rýchlosť. V mojom prípade nastavujem červenú na rezanie, čiernu na gravírovanie a zelenú na jemnejšie gravírovanie.

Momentálne už len dolaďujem rozmery, keďže laser má tiež istú hrúbku a puzzle do seba nezapadali, ak bol rozmer nastavený tak že dierka je rovnako veľká ako kolík čo má do nej zapadnúť.

Výsledok keď sa vyrezalo podľa návrhu, kde boli rozmery dier a kolíkov rovnaké. Aj voľným okom vidíme aké sú tam medzery.

Podarilo sa už vyrerazať tvar ktorý do seba zapadal. Avšak kolíky boli príliš malé, a tak pri opätovnom rozobratí sa jeden ulomil.

Po pár iteráciách, keď sme obrys učňa nastavili o 0,3 mm väčší a majstra o 0,2 mm väčší. Zapadá, ale je potrebná hrubá sila.

Anglický text pre výstavu: These puzzles were created for children, ages 10 to 15, who participate in mathematical competition, [2]. The puzzles are reward for their effort during 9-day summer camp. Each puzzle represents level of accomplishment in solving the mathematical problems. First level is apprentice, second journeyman and third and highest is the master.

Sample of the puzzle, top part is apprentice, middle journeyman and bottom is the master.