(37 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Riadok 1: | Riadok 1: | ||
− | = | + | =Sylaby štátnych záverečných skúšok<br>magisterského študijného programu<br>Aplikovaná informatika<br>a<br>Aplikovaná informatika (konverzný program) = |
− | '''Garant:''' | + | '''Garant:''' Prof. RNDr. Roman Ďurikovič, PhD.<br> |
''durikovic [[Image:zavinac.gif|@]] fmph.uniba.sk'' | ''durikovic [[Image:zavinac.gif|@]] fmph.uniba.sk'' | ||
<small> | <small> | ||
− | + | ===Štátnicový predmet 2-AIN-991 Obhajoba diplomovej práce=== | |
+ | Doneste si svoj '''vlastný notebook''' na ktorom budete prezentovať a ukazovať demo alebo animácie. Čas na prezentáciu je limitovaný na 13 minút potom Vám zaznie budík a ak ste neskončili prejdete na posledný slide prezentácie a poďakujete za pozornosť. | ||
+ | |||
+ | Odporúčania k prezentácii: | ||
+ | Po názve práce a uvedení mien školiteľa/diplomanta sa zamerajte na to aby ste zhrnuli všetky Vaše výsledky, teda to čo ste dosiali. Ak máte animácie v skrátenej forme ich ukážte hneď na slide č.3. Toto je najdôležitejšia časť obhajoby ak si to dáte na koniec môžete ju nestihnúť odprezentovať. | ||
+ | |||
+ | Ďalej môže nasledovať spôsob AKO ste k výsledkom došli a nakoniec ukážete Váš výskum v skratke. | ||
+ | |||
+ | K otázkam oponenta/školiteľa z posudkov si pripravte slide na každú otázku, použijete ich po obhajobe po precitaní posudkov. Obhajobu si skúste doma povedať skoro naspamäť, robia to aj profesionáli. | ||
+ | |||
+ | |||
# Hodnotenie A | # Hodnotenie A | ||
# Hodnotenie B | # Hodnotenie B | ||
Riadok 13: | Riadok 23: | ||
# Hodnotenie D | # Hodnotenie D | ||
# Hodnotenie E môže získať samostatná práca spĺňajúca viac ako 2/3 zadaných cieľov v prihláške s pôvodnými správnymi výsledkami. | # Hodnotenie E môže získať samostatná práca spĺňajúca viac ako 2/3 zadaných cieľov v prihláške s pôvodnými správnymi výsledkami. | ||
− | # Hodnotenie Fx ostatné práce | + | # Hodnotenie Fx ostatné práce nezaraditeľné do lepšieho hodnotenia; plagiatorstvo (s návrhom na vylúčenie zo štúdia); zjavne odfláknutá niektorá casť práce, implementácie alebo prezentácie; práca nespĺňajúca viac ako 2/3 zadaných cieľov v prihláške. |
Práca nebude akceptovaná na obhajobu ak nebude spĺňať nasledujúce základné požiadavky: | Práca nebude akceptovaná na obhajobu ak nebude spĺňať nasledujúce základné požiadavky: | ||
− | a | + | a. Zmluva nebude obsahovať všetky potrebné podpisy |
− | b | + | b. Nebude dodržaná štruktúra práce a obsah jednotlivých častí |
− | c | + | c. Práca bude kompilátom sekundárnych zdrojov bez vlastného výskumu a analýz |
− | d | + | d. V práci nebudú uvedené referencie na použité zdroje, chýbajú referencie na použitie genratívnej AI (ChatGPT), čiže vyskytne sa v nej plagiátorstvo alebo zneužitie Internetu |
− | e | + | e. Autor/ka nedodrží uvedené požiadavky na formu |
− | f | + | f. Jazyková úroveň práce nebude zodpovedať úrovni absolventa magisterského štúdia |
+ | g. Školiteľ hodnotí prácu Fx. | ||
+ | |||
+ | ===Štátnicový predmet 2-AIN-953 Metódy aplikovanej informatiky=== | ||
+ | Okrem písacích potrieb a Vašej vlastnej hlavy plnej vedomostí nie je nič viac dovolené. Papier dostanete. | ||
+ | |||
+ | Študent si ťahá jednu otázku náhodne zo zvoleného predmetu. | ||
+ | |||
+ | '''2-AIN-185/00 Formálne metódy tvorby softvéru''' - D. Gruska | ||
+ | |||
+ | 1. Vysvetlite princíp bisimulácie a jeho použitie na verifikáciu vlastností programov. | ||
+ | |||
+ | 2. Modálne a temporálne logiky a ich použitie na verifikáciu vlastností programov. | ||
+ | |||
+ | 3. Procesové algebry, syntax, sémantika, použitie. | ||
+ | |||
+ | 4. Časové automaty, princípy, vlastnosti a použitie. | ||
+ | |||
+ | 5. Petriho siete, druhy, vlastnosti a použitie. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2-AIN-206/15 Matematické modelovanie a počítačová animácia fyzikálnych procesov''' - R. Ďurikovič | ||
+ | |||
+ | 6. Animácie pohybu a orientácie, nearest neighbor, lineárna interpolácia, interpolačný spline na animáciu pohybu, Kubická Bézierova interpolačná krivka, C1 spojitosť kompozície kriviek. | ||
+ | |||
+ | 7. Quaternion a orientácia, os rotácie a uhol, reprezentácia quaterniónom, rotácia v priestore pomocou quaterniónov, inverzný quaternión, kompozícia rotácie dvoch quaterniónov, interpolácia SLERP (Sférická lineárna interpolácia), interpolácie dvoch a viacerých quaternionov, Catmull-Rom interpolácia. | ||
+ | |||
+ | 8. Detekcie kolízie, nutná a postačujúca podmienka kedy nie sú dve telesá v kolízii, deliaca rovina, broad phase (hierachycká mriežka), mid phase (hierarchie obálok, Voronoiove oblasti v kolízii, vysvetlujte na príklade kolízie gula x kapsula, dekompozícia telesa na konvexné časti), narrow phase (Minkowskeho priestor a blízkosť konvexných telies). | ||
+ | |||
+ | 9. Numerické riešenie diferenciálnych rovníc, ODE prvého rádu separovateľné, Rovnice pohybu prvého rádu rýchlosť, zrýchlenie, Eulerova metóda, MidPoint metóda, Runge-Kuta metóda, podmienka stability na voľbu časového kroku. | ||
+ | |||
+ | 10. Dynamika tuhých telies, definícia problému, Pozícia, ťažisko a orientácia telesa, rovnice pohybu (4 ODE), rýchlosť, zrýchlenie, uhľová rýchlosť a uhľové zrýchlenie, matica hybnosti (matica inercie) matica hybnosti pre guľu, pevný kváder, posunutý kváder. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2-INF-150/15 Strojové učenie''' - V. Boža, M. Šuppa, T. Vinař | ||
+ | |||
+ | 11. Regresia. Lineárna regresia, riešenie pomocou normálnych rovníc a gradientovej metódy, generalizovaná lineárna regresia, regularizácia. | ||
+ | |||
+ | 12. Neurónové siete. Rozdiely medzi logistickou regresiou a jednoduchým perceptrónom. Skryté vrstvy v neurónových sieťach. Konvolučné neurónové siete. Metóda spätnej propagácie. | ||
+ | |||
+ | 13. Support vector machines. Základná formulácia, duálna formulácia. Kernelová metóda. | ||
+ | |||
+ | 14. Hlasovacie schémy. Bagging a boosting. Aplikácia na rozhodovacie stromy. Náhodné lesy. | ||
+ | |||
+ | 15. Teória strojového učenia. Matematický model strojového učenia. Výchylka a rozptyl. Holdout testing. PAC (probably approximately correct) učenie, VC (Vapnik-Cervonenkis) dimenzia. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2-AIN-113/22 Výpočtová fuzzy logika, modelovanie a systémy''' - D. Guller | ||
+ | |||
+ | 16. Reziduované zväzy - základné vlastnosti, triangulárne (ko-)normy, reziduácie, spojitosť, mnohohodnotové (manyvalued - MV), Goedelove (G), produktové (P) algebry/variety. | ||
+ | |||
+ | 17. Mnohohodnotové (fuzzy) logiky a výpočtové formalizmy (Lukasiewiczova, Goedelova, produktová), Davis–Putnam–Logemann–Loveland (DPLL) procedúra, binárna rezolúcia, hyper-rezolúcia. | ||
+ | |||
+ | 18. Fuzzy množiny, fuzzy čísla a aritmetika, diskrétne fuzzy množiny, modifikátory fuzzy množín (hedges). | ||
+ | |||
+ | 19. Fuzzy aproximačné modely, fuzzy (F) transform, fuzzy cluster analýza. | ||
+ | |||
+ | 20. Fuzzy inferencia, kompozičné pravidlo inferencie (compositional rule of inference - CRI), fuzzy pravidlá - Mamdani-ho typu, Sugeno-Takagi-ho typu, lingvistická premenná, Zadehov prístup, fuzzifikácia/defuzzifikácia, fuzzy inferenčné systémy, fuzzy riadiče (lineárne fuzzy proporčno-integračno-derivačné (proportional-integral-derivative - PID) a inkrementálne riadenie). | ||
+ | |||
+ | |||
+ | '''2-AIN-138/16 Diskrétne štruktúry v informatike a počítačovej grafike''' - T. Jajcayová | ||
− | + | 21. Grupy, cyklické grupy, modulárna aritmetika, primitívny koreň, aplikácia do generátora pseudonáhodných čísel, lineárny kongruentálny generátor. | |
− | + | 22. Jednosmerné funkcie, diskrétny logaritmus, aplikácie do Diffie-Helman protokolu výmeny kľúča, využitie v krypto systémoch s verejným kľúčom. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | 23. Maticová algebra, modulárne matice, aplikácie, determinanty, lineárne transformácie, quaterniony. | |
− | + | 24. Matematický koncept symetrie, grupy automorfizmov, izomorfizmy, permutácie, výpočtová zložitosť problému izomorfizmu grafov, nájdenia grupy automorfizmov štruktúry a pod. | |
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | ||
− | + | 25. Teória čísel, prvočíselné testy (aj pravdepodobnostné), rozšírený Euklidov algoritmus - aplikácie, rýchla modulárna exponenciácia (aj so zložitosťami), malá Fermatova veta, Eulerova veta, aplikácie do RSA krypto systému. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
</small> | </small> |
Aktuálna revízia z 07:55, 13. máj 2024
Sylaby štátnych záverečných skúšok
magisterského študijného programu
Aplikovaná informatika
a
Aplikovaná informatika (konverzný program)
Garant: Prof. RNDr. Roman Ďurikovič, PhD.
durikovic fmph.uniba.sk
Štátnicový predmet 2-AIN-991 Obhajoba diplomovej práce
Doneste si svoj vlastný notebook na ktorom budete prezentovať a ukazovať demo alebo animácie. Čas na prezentáciu je limitovaný na 13 minút potom Vám zaznie budík a ak ste neskončili prejdete na posledný slide prezentácie a poďakujete za pozornosť.
Odporúčania k prezentácii: Po názve práce a uvedení mien školiteľa/diplomanta sa zamerajte na to aby ste zhrnuli všetky Vaše výsledky, teda to čo ste dosiali. Ak máte animácie v skrátenej forme ich ukážte hneď na slide č.3. Toto je najdôležitejšia časť obhajoby ak si to dáte na koniec môžete ju nestihnúť odprezentovať.
Ďalej môže nasledovať spôsob AKO ste k výsledkom došli a nakoniec ukážete Váš výskum v skratke.
K otázkam oponenta/školiteľa z posudkov si pripravte slide na každú otázku, použijete ich po obhajobe po precitaní posudkov. Obhajobu si skúste doma povedať skoro naspamäť, robia to aj profesionáli.
- Hodnotenie A
- Hodnotenie B
- Hodnotenie C
- Hodnotenie D
- Hodnotenie E môže získať samostatná práca spĺňajúca viac ako 2/3 zadaných cieľov v prihláške s pôvodnými správnymi výsledkami.
- Hodnotenie Fx ostatné práce nezaraditeľné do lepšieho hodnotenia; plagiatorstvo (s návrhom na vylúčenie zo štúdia); zjavne odfláknutá niektorá casť práce, implementácie alebo prezentácie; práca nespĺňajúca viac ako 2/3 zadaných cieľov v prihláške.
Práca nebude akceptovaná na obhajobu ak nebude spĺňať nasledujúce základné požiadavky: a. Zmluva nebude obsahovať všetky potrebné podpisy b. Nebude dodržaná štruktúra práce a obsah jednotlivých častí c. Práca bude kompilátom sekundárnych zdrojov bez vlastného výskumu a analýz d. V práci nebudú uvedené referencie na použité zdroje, chýbajú referencie na použitie genratívnej AI (ChatGPT), čiže vyskytne sa v nej plagiátorstvo alebo zneužitie Internetu e. Autor/ka nedodrží uvedené požiadavky na formu f. Jazyková úroveň práce nebude zodpovedať úrovni absolventa magisterského štúdia g. Školiteľ hodnotí prácu Fx.
Štátnicový predmet 2-AIN-953 Metódy aplikovanej informatiky
Okrem písacích potrieb a Vašej vlastnej hlavy plnej vedomostí nie je nič viac dovolené. Papier dostanete.
Študent si ťahá jednu otázku náhodne zo zvoleného predmetu.
2-AIN-185/00 Formálne metódy tvorby softvéru - D. Gruska
1. Vysvetlite princíp bisimulácie a jeho použitie na verifikáciu vlastností programov.
2. Modálne a temporálne logiky a ich použitie na verifikáciu vlastností programov.
3. Procesové algebry, syntax, sémantika, použitie.
4. Časové automaty, princípy, vlastnosti a použitie.
5. Petriho siete, druhy, vlastnosti a použitie.
2-AIN-206/15 Matematické modelovanie a počítačová animácia fyzikálnych procesov - R. Ďurikovič
6. Animácie pohybu a orientácie, nearest neighbor, lineárna interpolácia, interpolačný spline na animáciu pohybu, Kubická Bézierova interpolačná krivka, C1 spojitosť kompozície kriviek.
7. Quaternion a orientácia, os rotácie a uhol, reprezentácia quaterniónom, rotácia v priestore pomocou quaterniónov, inverzný quaternión, kompozícia rotácie dvoch quaterniónov, interpolácia SLERP (Sférická lineárna interpolácia), interpolácie dvoch a viacerých quaternionov, Catmull-Rom interpolácia.
8. Detekcie kolízie, nutná a postačujúca podmienka kedy nie sú dve telesá v kolízii, deliaca rovina, broad phase (hierachycká mriežka), mid phase (hierarchie obálok, Voronoiove oblasti v kolízii, vysvetlujte na príklade kolízie gula x kapsula, dekompozícia telesa na konvexné časti), narrow phase (Minkowskeho priestor a blízkosť konvexných telies).
9. Numerické riešenie diferenciálnych rovníc, ODE prvého rádu separovateľné, Rovnice pohybu prvého rádu rýchlosť, zrýchlenie, Eulerova metóda, MidPoint metóda, Runge-Kuta metóda, podmienka stability na voľbu časového kroku.
10. Dynamika tuhých telies, definícia problému, Pozícia, ťažisko a orientácia telesa, rovnice pohybu (4 ODE), rýchlosť, zrýchlenie, uhľová rýchlosť a uhľové zrýchlenie, matica hybnosti (matica inercie) matica hybnosti pre guľu, pevný kváder, posunutý kváder.
2-INF-150/15 Strojové učenie - V. Boža, M. Šuppa, T. Vinař
11. Regresia. Lineárna regresia, riešenie pomocou normálnych rovníc a gradientovej metódy, generalizovaná lineárna regresia, regularizácia.
12. Neurónové siete. Rozdiely medzi logistickou regresiou a jednoduchým perceptrónom. Skryté vrstvy v neurónových sieťach. Konvolučné neurónové siete. Metóda spätnej propagácie.
13. Support vector machines. Základná formulácia, duálna formulácia. Kernelová metóda.
14. Hlasovacie schémy. Bagging a boosting. Aplikácia na rozhodovacie stromy. Náhodné lesy.
15. Teória strojového učenia. Matematický model strojového učenia. Výchylka a rozptyl. Holdout testing. PAC (probably approximately correct) učenie, VC (Vapnik-Cervonenkis) dimenzia.
2-AIN-113/22 Výpočtová fuzzy logika, modelovanie a systémy - D. Guller
16. Reziduované zväzy - základné vlastnosti, triangulárne (ko-)normy, reziduácie, spojitosť, mnohohodnotové (manyvalued - MV), Goedelove (G), produktové (P) algebry/variety.
17. Mnohohodnotové (fuzzy) logiky a výpočtové formalizmy (Lukasiewiczova, Goedelova, produktová), Davis–Putnam–Logemann–Loveland (DPLL) procedúra, binárna rezolúcia, hyper-rezolúcia.
18. Fuzzy množiny, fuzzy čísla a aritmetika, diskrétne fuzzy množiny, modifikátory fuzzy množín (hedges).
19. Fuzzy aproximačné modely, fuzzy (F) transform, fuzzy cluster analýza.
20. Fuzzy inferencia, kompozičné pravidlo inferencie (compositional rule of inference - CRI), fuzzy pravidlá - Mamdani-ho typu, Sugeno-Takagi-ho typu, lingvistická premenná, Zadehov prístup, fuzzifikácia/defuzzifikácia, fuzzy inferenčné systémy, fuzzy riadiče (lineárne fuzzy proporčno-integračno-derivačné (proportional-integral-derivative - PID) a inkrementálne riadenie).
2-AIN-138/16 Diskrétne štruktúry v informatike a počítačovej grafike - T. Jajcayová
21. Grupy, cyklické grupy, modulárna aritmetika, primitívny koreň, aplikácia do generátora pseudonáhodných čísel, lineárny kongruentálny generátor.
22. Jednosmerné funkcie, diskrétny logaritmus, aplikácie do Diffie-Helman protokolu výmeny kľúča, využitie v krypto systémoch s verejným kľúčom.
23. Maticová algebra, modulárne matice, aplikácie, determinanty, lineárne transformácie, quaterniony.
24. Matematický koncept symetrie, grupy automorfizmov, izomorfizmy, permutácie, výpočtová zložitosť problému izomorfizmu grafov, nájdenia grupy automorfizmov štruktúry a pod.
25. Teória čísel, prvočíselné testy (aj pravdepodobnostné), rozšírený Euklidov algoritmus - aplikácie, rýchla modulárna exponenciácia (aj so zložitosťami), malá Fermatova veta, Eulerova veta, aplikácie do RSA krypto systému.