(14 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 9: | Line 9: | ||
|column-content = | |column-content = | ||
Magisterský študijný program Aplikovaná informatika (<abbr title="Magisterský program Aplikovaná informatika">mAIN</abbr>) na FMFI UK poskytuje vzdelanie v študijnom odbore Informatika na úrovni 2. stupňa vysokoškolského štúdia. | Magisterský študijný program Aplikovaná informatika (<abbr title="Magisterský program Aplikovaná informatika">mAIN</abbr>) na FMFI UK poskytuje vzdelanie v študijnom odbore Informatika na úrovni 2. stupňa vysokoškolského štúdia. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
;Garant | ;Garant | ||
:[[Roman Durikovic|prof. RNDr. Roman Ďurikovič, PhD.]] | :[[Roman Durikovic|prof. RNDr. Roman Ďurikovič, PhD.]] | ||
;Tútori | ;Tútori | ||
− | :[[ | + | :[[Dušan Guller|doc. RNDr. Dušan Guller, PhD.]] |
;Všeobecné informácie | ;Všeobecné informácie | ||
:[http://fmph.uniba.sk/studium/magisterske-studium/aplikovana-informatika/ O programe Aplikovaná informatika na FMFI UK] | :[http://fmph.uniba.sk/studium/magisterske-studium/aplikovana-informatika/ O programe Aplikovaná informatika na FMFI UK] | ||
Line 44: | Line 26: | ||
Termín podania prihlášok uchádzačov o magisterské štúdium na FMFI UK.<br> | Termín podania prihlášok uchádzačov o magisterské štúdium na FMFI UK.<br> | ||
[https://fmph.uniba.sk/studium/prijimacie-konanie/magisterske-studium/ Prihlásenie sa na magisterské štúdium >] | [https://fmph.uniba.sk/studium/prijimacie-konanie/magisterske-studium/ Prihlásenie sa na magisterské štúdium >] | ||
− | + | <!-- | |
=== Nový predmet ''Architektúry softvérových systémov'' === | === Nový predmet ''Architektúry softvérových systémov'' === | ||
V akad. roku 2021/22 otvárame predmet v bloku | V akad. roku 2021/22 otvárame predmet v bloku | ||
S3 doc. Ing. [[Ivan Polasek|Ivan Polášek]], PhD. [[Course:ASwS|Architektúry softvérových systémov]], RNDr. [[Lubor Sesera|Ľubor Šešera]], PhD. [[Course:ASwS|Aplikačné architektúry]] | S3 doc. Ing. [[Ivan Polasek|Ivan Polášek]], PhD. [[Course:ASwS|Architektúry softvérových systémov]], RNDr. [[Lubor Sesera|Ľubor Šešera]], PhD. [[Course:ASwS|Aplikačné architektúry]] | ||
a výberové predmety {{Infolist|2-AIN-269|2-AIN-269/19 Praktikum z neurónových sietí pre počítačové videnie}}. | a výberové predmety {{Infolist|2-AIN-269|2-AIN-269/19 Praktikum z neurónových sietí pre počítačové videnie}}. | ||
− | |||
=== Prechod na nový študijný program === | === Prechod na nový študijný program === | ||
Od akademického roku 2015/2016 prebieha štúdium podľa [https://sluzby.fmph.uniba.sk/infolist/2015-2016/sk/sp_AIN.html novoakreditovaného študijného programu <abbr title="Bakalársky program Aplikovaná informatika">AIN</abbr>]. | Od akademického roku 2015/2016 prebieha štúdium podľa [https://sluzby.fmph.uniba.sk/infolist/2015-2016/sk/sp_AIN.html novoakreditovaného študijného programu <abbr title="Bakalársky program Aplikovaná informatika">AIN</abbr>]. | ||
Line 58: | Line 39: | ||
<div class="row no-bullets"> | <div class="row no-bullets"> | ||
<div class="col-sm-6"> | <div class="col-sm-6"> | ||
+ | Podľa klasifikácie počítačových (computing) disciplín vypracovanej renomovanými profesijnými organizáciami ACM a IEEE-CS, ktorá sa štandardne používa aj na medzinárodnej úrovni, sa mAIN zameriava na tieto disciplíny: | ||
+ | # Informatika ('''Computer Science''', CS) | ||
+ | # Softvérové inžinierstvo ('''Software Engineering''', SE) | ||
+ | # Dátová veda ('''Data Science''', DS) | ||
+ | |||
+ | Študijný program mAIN pozostáva z povinného základu (študijné bloky A, BA, BB, BC) a voliteľnej špecializácie (bloky S1, S2, S3, S4, S5). Voliteľnými špecializáciami sú: | ||
+ | |||
+ | S1: Počítačová grafika a videnie (špecializácia v rámci disciplíny '''Informatika''') | ||
+ | |||
+ | S2: Umelá inteligencia (špecializácia v rámci disciplín Informatika a '''Dátová veda''') | ||
+ | |||
+ | S3: Programovanie a tvorba informačných systémov (obsahuje predmety z niekoľkých disciplín: '''Informatika, Softvérové inžinierstvo, Informačné systémy''') | ||
+ | |||
+ | S5: Softvérové inžinierstvo (špecializácia v rámci '''Softvérové inžinierstvo''') | ||
+ | |||
+ | S4: Tvorba softvéru pre vzdelávanie (špecializácia v rámci disciplíny '''Informatika''') | ||
+ | |||
+ | == Veda, priemysel, vzdelávanie == | ||
+ | Nový študijný program mAIN umožňuje študentom si vybrať špecializáciu podľa vlastnej preferencie. Vo všeobecnosti je študijný program navrhnutý tak, aby si študent mohol vybrať z týchto základných profesijných smerovaní: | ||
+ | * '''Veda a výskum''' – Na túto oblasť sa zameriavajú bloky S1. Počítačová grafika a videnie a S2. Umelá inteligencia. | ||
+ | * '''IT priemysel''' – Túto oblasť pokrýva blok S5. Softvérové inžinierstvo a blok S3. Programovanie a tvorba informačných systémov. | ||
+ | *'''Vzdelávanie''' – Na túto oblasť sa zameriava blok S4. Tvorba softvéru pre vzdelávanie | ||
+ | Študijný program mAIN zároveň umožňuje študentom, aby si podľa vlastných preferencií vyberali aj predmety z iných študijných blokov, než iba s nimi zvoleného bloku špecializácie. | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | <div class="col-sm-6"> | ||
+ | == Špecializácia S5 Softvérové inžinierstvo == | ||
+ | Nový blok Softvérové inžinierstvo je hlavným blokom špecializácie, ktorý si vyberajú študenti, ktorí vidia svoje uplatnenie v IT priemysle, či už vo veľkých softvérových firmách alebo softvérových start-upoch. Vyučujúcimi v tomto bloku sú predovšetkým odborníci zo špičkových slovenských softvérových firiem pod garanciou pedagógov z KAI FMFI. | ||
+ | Blok Softvérové inžinierstvo sa zameriava na tieto hlavné témy: | ||
+ | * '''Princípy vývoja komplexných systémov.''' – V rámci témy sa študenti naučia princípy vývoja viacvrstvových internetových/intranetových systémov s moderným front-endom vo frameworku Angular, back-endom v JakartaEE a .NET a s využitím automatizovaného DevOps procesu.. Hlavným predmetom témy je [[Course:ASwS|Vývoj veľkých softvérových aplikácií]]. | ||
+ | * '''Tímový vývoj softvérových systémov s využitím agilných metodík.''' – V rámci tejto témy si študenti prehĺbia svoje vedomosti v agilných metódach a budú riešiť tímový projekt na báze metodiky SCRUM s využitím nástroja Jira. Hlavným predmetom tejto témy je [[Course:ASwS|Agilný vývoj softvéru v tíme]]. | ||
+ | * '''Princípy vývoja moderných aplikácií.''' - V rámci tejto témy sa študenti naučia princípy moderného vývoja natívnych aplikácií pre cloud. Prakticky si vyskúšajú nástroje ako Docker, Kafka a cloudy Amazoon AWS, resp. MS Azure. Hlavným predmetom témy je [[Course:ASwS|Vývoj natívnych aplikácií pre cloud]]. | ||
+ | * '''Softvérové architektúry.''' – V rámci tejto témy získa študent systematický prehľad o architektonických a návrhových vzoroch podľa knižnej série Buschmann a kol: Pattern-oriented Software architecture. Na cvičeniach sa budú študenti snažiť vylepšiť svoje existujúce projekty zovšeobecňovaním a refaktorovaním do vzorov. Hlavným predmetom je [[Course:ASwS|Architektúra softvérových systémov]]. | ||
+ | * '''Rozšírenie a prehĺbenie vedomostí z bakalárskeho štúdia.''' – Do tejto oblasti patria dva predmety: [[Course:ASwS|Databázy 2]] a [[Course:ASwS|Pokročilé programovanie v Jave]]. V predmete Databázy 2 sa študenti naučia pokročilé črty relačných databáz a základné princípy NoSQL databáz s príkladmi Elasticsearch, Redis či Hadoop. Predmet Pokročilé programovanie v Jave nadviaže na úvod do jazyka Java z bakalárskeho predmetu Programovanie 4. V tomto predmete sa študenti naučia tak pokročilé črty jazyka Java, napríklad Reflection, ako aj rozširujúce štandardy pre programovanie enterprise aplikácií, predovšetkým CDI, JAX-RS, JAX-WS a JPA. | ||
+ | * '''Softvérová analýza.''' – V rámci tejto oblasti získajú študenti široký prehľad nielen o technikách softvérovej analýzy (use cases, UML, BPMN), ale tiež o technikách biznis analýzy a enterprise modelovania (ArchiMate, TOGAF, CBA). Tieto techniky budú ilustrované na zjednodušených príkladoch z reálnych softvérových projektov v bankovníctve. Téma sa vyučuje v predmete [[Course:ASwS|Techniky softvérovej analýzy]]. | ||
+ | |||
== Štúdium == | == Štúdium == | ||
* [[Recommendations_for_students_of_Master_program_in_Applied_Informatics|Odporúčania pre študentov]] | * [[Recommendations_for_students_of_Master_program_in_Applied_Informatics|Odporúčania pre študentov]] | ||
Line 64: | Line 81: | ||
** [https://sluzby.fmph.uniba.sk/infolist/sk/sp_mAIN-k.html konverzný program mAIN/k (3 roky)] | ** [https://sluzby.fmph.uniba.sk/infolist/sk/sp_mAIN-k.html konverzný program mAIN/k (3 roky)] | ||
* [http://zona.fmph.uniba.sk/zapis/#c51434 Termíny zápisu] | * [http://zona.fmph.uniba.sk/zapis/#c51434 Termíny zápisu] | ||
+ | |||
+ | </div> | ||
+ | <div class="col-sm-6"> | ||
== Štátne skúšky == | == Štátne skúšky == | ||
* Štúdium programu <abbr title="Magisterský program Aplikovaná informatika">mAIN</abbr> ukončujú štátne skúšky z predmetov: | * Štúdium programu <abbr title="Magisterský program Aplikovaná informatika">mAIN</abbr> ukončujú štátne skúšky z predmetov: | ||
Line 70: | Line 90: | ||
* [[State_examinations_for_Master_program_in_Applied_Informatics|Podrobnosti o obsahu a priebehu štátnych skúšok]] | * [[State_examinations_for_Master_program_in_Applied_Informatics|Podrobnosti o obsahu a priebehu štátnych skúšok]] | ||
* [[Important_Dates_for_State_Examinations_and_Final_Theses/sk|Termíny štátnych skúšok]] | * [[Important_Dates_for_State_Examinations_and_Final_Theses/sk|Termíny štátnych skúšok]] | ||
− | |||
− | |||
== Diplomové práce == | == Diplomové práce == | ||
* [[How to Find a Thesis Topic|Ako hľadať vedúceho a tému práce]] | * [[How to Find a Thesis Topic|Ako hľadať vedúceho a tému práce]] | ||
* '''Témy z externého prostredia''' veľmi podporujeme. Ak máte takúto tému, '''kontaktujte [[Roman Durikovic|garanta]]''' a dohodnite sa s ním na ďalšom postupe. Vo vašom záujme vám pridelí oficiálneho vedúceho z fakulty. | * '''Témy z externého prostredia''' veľmi podporujeme. Ak máte takúto tému, '''kontaktujte [[Roman Durikovic|garanta]]''' a dohodnite sa s ním na ďalšom postupe. Vo vašom záujme vám pridelí oficiálneho vedúceho z fakulty. | ||
− | Prezentácie tém diplomových prác budú tu [https://drive.google.com/file/d/ | + | Prezentácie tém diplomových prác budú tu [https://drive.google.com/file/d/15-0e6coI_E3ItHrODB6hJS1_6EtXKEe2/view?usp=sharing Prezentované témy v roku 2022]. |
<div class="row"> | <div class="row"> | ||
Line 97: | Line 115: | ||
</div> | </div> | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
__NOTOC__ | __NOTOC__ |
Latest revision as of 05:58, 7 October 2022
Magisterský program Aplikovaná informatika
Magisterský študijný program Aplikovaná informatika (mAIN) na FMFI UK poskytuje vzdelanie v študijnom odbore Informatika na úrovni 2. stupňa vysokoškolského štúdia.
- Garant
- prof. RNDr. Roman Ďurikovič, PhD.
- Tútori
- doc. RNDr. Dušan Guller, PhD.
- Všeobecné informácie
- O programe Aplikovaná informatika na FMFI UK
- O magisterskom štúdiu na FMFI UK
News
Prihlásenie sa na štúdium
Termín podania prihlášok uchádzačov o magisterské štúdium na FMFI UK.
Prihlásenie sa na magisterské štúdium >
Podľa klasifikácie počítačových (computing) disciplín vypracovanej renomovanými profesijnými organizáciami ACM a IEEE-CS, ktorá sa štandardne používa aj na medzinárodnej úrovni, sa mAIN zameriava na tieto disciplíny:
- Informatika (Computer Science, CS)
- Softvérové inžinierstvo (Software Engineering, SE)
- Dátová veda (Data Science, DS)
Študijný program mAIN pozostáva z povinného základu (študijné bloky A, BA, BB, BC) a voliteľnej špecializácie (bloky S1, S2, S3, S4, S5). Voliteľnými špecializáciami sú:
S1: Počítačová grafika a videnie (špecializácia v rámci disciplíny Informatika)
S2: Umelá inteligencia (špecializácia v rámci disciplín Informatika a Dátová veda)
S3: Programovanie a tvorba informačných systémov (obsahuje predmety z niekoľkých disciplín: Informatika, Softvérové inžinierstvo, Informačné systémy)
S5: Softvérové inžinierstvo (špecializácia v rámci Softvérové inžinierstvo)
S4: Tvorba softvéru pre vzdelávanie (špecializácia v rámci disciplíny Informatika)
Veda, priemysel, vzdelávanie
Nový študijný program mAIN umožňuje študentom si vybrať špecializáciu podľa vlastnej preferencie. Vo všeobecnosti je študijný program navrhnutý tak, aby si študent mohol vybrať z týchto základných profesijných smerovaní:
- Veda a výskum – Na túto oblasť sa zameriavajú bloky S1. Počítačová grafika a videnie a S2. Umelá inteligencia.
- IT priemysel – Túto oblasť pokrýva blok S5. Softvérové inžinierstvo a blok S3. Programovanie a tvorba informačných systémov.
- Vzdelávanie – Na túto oblasť sa zameriava blok S4. Tvorba softvéru pre vzdelávanie
Študijný program mAIN zároveň umožňuje študentom, aby si podľa vlastných preferencií vyberali aj predmety z iných študijných blokov, než iba s nimi zvoleného bloku špecializácie.
Špecializácia S5 Softvérové inžinierstvo
Nový blok Softvérové inžinierstvo je hlavným blokom špecializácie, ktorý si vyberajú študenti, ktorí vidia svoje uplatnenie v IT priemysle, či už vo veľkých softvérových firmách alebo softvérových start-upoch. Vyučujúcimi v tomto bloku sú predovšetkým odborníci zo špičkových slovenských softvérových firiem pod garanciou pedagógov z KAI FMFI. Blok Softvérové inžinierstvo sa zameriava na tieto hlavné témy:
- Princípy vývoja komplexných systémov. – V rámci témy sa študenti naučia princípy vývoja viacvrstvových internetových/intranetových systémov s moderným front-endom vo frameworku Angular, back-endom v JakartaEE a .NET a s využitím automatizovaného DevOps procesu.. Hlavným predmetom témy je Vývoj veľkých softvérových aplikácií.
- Tímový vývoj softvérových systémov s využitím agilných metodík. – V rámci tejto témy si študenti prehĺbia svoje vedomosti v agilných metódach a budú riešiť tímový projekt na báze metodiky SCRUM s využitím nástroja Jira. Hlavným predmetom tejto témy je Agilný vývoj softvéru v tíme.
- Princípy vývoja moderných aplikácií. - V rámci tejto témy sa študenti naučia princípy moderného vývoja natívnych aplikácií pre cloud. Prakticky si vyskúšajú nástroje ako Docker, Kafka a cloudy Amazoon AWS, resp. MS Azure. Hlavným predmetom témy je Vývoj natívnych aplikácií pre cloud.
- Softvérové architektúry. – V rámci tejto témy získa študent systematický prehľad o architektonických a návrhových vzoroch podľa knižnej série Buschmann a kol: Pattern-oriented Software architecture. Na cvičeniach sa budú študenti snažiť vylepšiť svoje existujúce projekty zovšeobecňovaním a refaktorovaním do vzorov. Hlavným predmetom je Architektúra softvérových systémov.
- Rozšírenie a prehĺbenie vedomostí z bakalárskeho štúdia. – Do tejto oblasti patria dva predmety: Databázy 2 a Pokročilé programovanie v Jave. V predmete Databázy 2 sa študenti naučia pokročilé črty relačných databáz a základné princípy NoSQL databáz s príkladmi Elasticsearch, Redis či Hadoop. Predmet Pokročilé programovanie v Jave nadviaže na úvod do jazyka Java z bakalárskeho predmetu Programovanie 4. V tomto predmete sa študenti naučia tak pokročilé črty jazyka Java, napríklad Reflection, ako aj rozširujúce štandardy pre programovanie enterprise aplikácií, predovšetkým CDI, JAX-RS, JAX-WS a JPA.
- Softvérová analýza. – V rámci tejto oblasti získajú študenti široký prehľad nielen o technikách softvérovej analýzy (use cases, UML, BPMN), ale tiež o technikách biznis analýzy a enterprise modelovania (ArchiMate, TOGAF, CBA). Tieto techniky budú ilustrované na zjednodušených príkladoch z reálnych softvérových projektov v bankovníctve. Téma sa vyučuje v predmete Techniky softvérovej analýzy.
Štúdium
- Odporúčania pre študentov
- Predmety, bloky a pravidlá:
- Termíny zápisu
Štátne skúšky
- Štúdium programu mAIN ukončujú štátne skúšky z predmetov:
- Podrobnosti o obsahu a priebehu štátnych skúšok
- Termíny štátnych skúšok
Diplomové práce
- Ako hľadať vedúceho a tému práce
- Témy z externého prostredia veľmi podporujeme. Ak máte takúto tému, kontaktujte garanta a dohodnite sa s ním na ďalšom postupe. Vo vašom záujme vám pridelí oficiálneho vedúceho z fakulty.
Prezentácie tém diplomových prác budú tu Prezentované témy v roku 2022.
Odovzdanie
Ocenené diplomovky
- Dana Škorvánková: Deep Learning-based Human Pose Estimation from 3D Data, 2020 (in English)
- Tomáš Vajda: GPU implementation of the SPH method of fluid simulation, 2014 (in Slovak)
- Ronald Kriek: A bilattice approach to designing fuzzy expert systems, 2015 (in English)