|
|
(6 intermediate revisions by 2 users not shown) |
Riadok 15: |
Riadok 15: |
| ==Štátne záverečné skúšky== | | ==Štátne záverečné skúšky== |
| | | |
− | Štátne skúšky sa budú konať v [[pozri: [[Important_Dates_for_State_Examinations_and_Final_Theses/sk|v zverejnenom termíne] od 8:00 v miestnosti I-23. Najprv prebehnú všetky obhajoby diplomovej práce (15 min. prezentácia, potom nasledujú posudky a diskusia, max. ďalších 15 minút). Po prestávke nasledujú oba šátnicové predmety, študent si ťahá náhodne po jednej otázke, a bude mať čas na prípravu odpovedí. | + | Štátne skúšky sa budú konať v [[Important_Dates_for_State_Examinations_and_Final_Theses/sk|v zverejnenom termíne]]. Najprv prebehnú všetky obhajoby diplomovej práce (15 min. prezentácia, potom nasledujú posudky a diskusia, max. ďalších 15 minút). Po prestávke nasleduje skúška zo štátnicového predmetu, študent si ťahá náhodne jednu otázku a bude mať čas na prípravu odpovede. Dokument s inštrukciami na prípravu sa nachádza [https://docs.google.com/document/d/1Pnv3R-CaCj5PlV5_v7g4XPRVS-WqFcTf8eIScus79kI/edit?usp=sharing tu]. |
| | | |
− | ===2-IKV-955 Empirické metódy v kognitívnej vede=== | + | ===2-IKV-956 Cognitive phenomena=== |
| | | |
− | 1. '''Percepčný systém:''' základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia). | + | 1. Perception - 2. Attention - 3. Memory - 4. Language - 5. Mental representations - 6. Learning - 7. Embodiment - 8. Emotions - 9. Social cognition - 10. Consciousness |
− | | + | |
− | 2. '''Pamäť a jej procesy:''' systém (jednotlivé zložky), procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely), experimentálne metódy skúmania. | + | |
− | | + | |
− | 3. '''Pracovná pamäť:''' Baddeleyho-Hitchov model verzus Atkinson-Shiffrinov model. Behaviorálna, neurálna a klinická podpora pre tieto modely. | + | |
− | | + | |
− | 4. '''Pozornosť:''' Základné funkcie (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty. | + | |
− | | + | |
− | 5. '''Reprezentácia a organizácia poznatkov''' v mysli/mozgu (mentálne predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie - Paivio (duálna teória), Kosslyn (mentálne predstavy), Barsalou (ukotvená kognícia) a experimentálne metódy skúmania. | + | |
− | | + | |
− | 6. '''Prirodzený jazyk:''' Základné vlastnosti (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, multimodálnosť/McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model). | + | |
− | | + | |
− | 7. '''Emócie a kognícia:''' Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia). | + | |
− | | + | |
− | 8. '''Rozhodovacie procesy:''' teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt rámcovania a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.). | + | |
− | | + | |
− | 9. '''Behaviorálny experiment:''' návrh, metódy zberu a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu. | + | |
− | | + | |
− | 10. '''Zobrazovacie metódy aktivity mozgu:''' EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály).
| + | |
− | | + | |
− | 11. '''Neurálne koreláty kognitívnych funkcií:''' percepcia, pozornosť, pamäť, mentálne predstavy, reč a emócie.
| + | |
− | | + | |
− | 12. '''Elektroencefalografia (EEG):''' Využitie na skúmanie kognitívnych funkcií (frekvenčná oblasť, časová oblasť – evokované a na udalosť vzťahované potenciály, topografia, BCI).
| + | |
− | | + | |
− | ===2-IKV-954 Výpočtové metódy v kognitívnej vede===
| + | |
− | | + | |
− | 1. '''Výpočtové paradigmy v kognitívnej vede:''' kognitivizmus, konekcionizmus, dynamické systémy, pravdepodobnostný prístup – základné charakteristiky a rozdiely.
| + | |
− | | + | |
− | 2. '''Agent v umelej inteligencii:''' typy agentov, hlavné koncepty, agentový program, racionalita.
| + | |
− | | + | |
− | 3. '''Typy prostredí''' (v umelej inteligencii) – základné charakteristiky.
| + | |
− | | + | |
− | 4. '''Propozičná logika:''' logické agenty, reprezentácia znalosti, inferenčné mechanizmy.
| + | |
− | | + | |
− | 5. '''Predikátová logika:''' reprezentácia znalosti, základné koncepty, dopredné a spätné zreťazenie.
| + | |
− | | + | |
− | 6. '''Induktívne učenie:''' koncept, priestor hypotéz, rozhodovacie stromy, generalizácia.
| + | |
− | | + | |
− | 7. '''Štatistické učenie:''' pravdepodobnosť, hypotézy, Bayesovo pravidlo, MAP a ML učenie.
| + | |
− | | + | |
− | 8. '''Neurónové siete typu perceptrón:''' učenie s učiteľom, gradientová metóda učenia, využitie pri riešení úloh.
| + | |
− | | + | |
− | 9. '''Neurónové siete so samoorganizáciou:''' metóda hlavných komponentov, Kohonenova mapa (SOM), základné mechanizmy, využitie pri riešení úloh.
| + | |
− | | + | |
− | 10. '''Učenie posilňovaním:''' základné koncepty, príklad metódy učenia (napr. TD). | + | |
− | | + | |
− | 11. '''Evolučné algoritmy:''' základné koncepty a mechanizmy, využitie v KV a UI.
| + | |
− | | + | |
− | 12. '''Fuzzy systémy:''' základné koncepty a mechanizmy, využitie v KV a UI.
| + | |
Od akademického roka 2016-2017 program beží v anglickom jazyku.
1. Perception - 2. Attention - 3. Memory - 4. Language - 5. Mental representations - 6. Learning - 7. Embodiment - 8. Emotions - 9. Social cognition - 10. Consciousness