Otázky na skúšku z Tvorby informačných systémov 2014/2015

  1. tvorba katalógu požiadaviek (requirements specification):
     - druhy vyvíjaného softvéru
     - externé atribúty kvality
     - interné atribúty kvality
     - atribúty kvality použitia
     - štruktúra nákladov na vývoj softvéru
     - úspešnosť softvérových projektov
     - role - stakeholders
     
     - špecifikácia požiadaviek, hlavný problém
     - fázy procesu špecifikácie požiadaviek
     - špirálový model
     - ďalšie problémy tvorby katalógu požiadaviek
     - základná štruktúra dokumentu RD
     - pre koho je určený
     
     - fáza zbierania požiadaviek (elicitation)
     - interview - jeho typy
     - scenáre 
     - etnografia, pozorovanie
     - prototypovanie 
        - výhody a nevýhody
        - druhy a ďalšie prístupy
     
     - fáza analýzy a vyjednávania požiadaviek
        - checklist
    
     - fáza validácie požiadaviek
         - actions
         - checklist
    
     - ostatné požiadavky (non-functional requirements)
    
  2. modely vývoja informačných systémov
     - fázy vývoja
     - súviaiace procesy
     - atribúty modelov
     pre každý model: vlastnosti, výhody, nevýhody:
     - vodopádový model
     - evolučný model
     - inkrementálny model
     - vývoj s opakovaným použitím komponentov
     - vývoj formálnymi metódami
     - špirálový model
     - Unified process & Rational unified process
     - agilné metódy
     - open source
       
    architektonické pohľady na systém
    
    entitno relačný diagram
    
  3. diagramy UML - vedieť čítať, kresliť, vysvetliť na čo je každý určený, uviesť príklad:
    - Diagram tried
    - Diagram objektov
    - Diagram používateľských scenárov
    - Sekvenčný diagram
    - Diagram komunikácie
    - Stavový diagram
    - Diagram činností (vývojový diagram/flow chart)
    - Diagram komponentov
    - Diagram rozmiestnenia elementov
    - Data-flow diagram
    
  4. Návrh
     - ciele pri tvorbe návrhu
     - základná štruktúra Software Design Document
     - objektová normalizácia: ONF1-3
     - refaktorizácia
     - základné typy softvérovej architektúry:
         - zdieľaná pamäť
    	 - hierarchická / vrstvová
    	 - skrývanie informácií
    	 - pipes and filters
    	 - repository
    	 - blackboard
    	 - dávkové spracovanie / batch
    
  5. Návrhové vzory:
         - mať aspoň nejakú relevantnú predstavu ku každému
    	 - vedieť vysvetliť niekoľko z nich podrobnejšie na reálnom príklade
    
  6. Integrácia aplikácií
        - voľná väzba vs. pevná väzba (v čase návrhu, v čase behu)
    	- klasifikácia podľa
    	   - poskytovanej funkčnosti
    	   - spôsobu komunikácie s aplikáciami
    	   - vnútornej komunikácie v rámci int. riešenia
    
  7. Anotácie
        - na čo môžu slúžiť pri vývoji IS?
    	- uviesť tri rôzne druhy konkrétnych príkladov
    
  8. Čistý kód
        - orientovať sa v problamatike
    	- vedieť vysvetliť aspon 10 rôznych zásad pri písaní čistého kódu, ktoré sú uvedene v Martinovej knihe
    
  9. Agilné metódy / SCRUM
        - orientovať sa v problematike
    	- vedieť podrobne vysvetliť:
    	    - čo je sprint
    		- štruktúra tímu/role
    		- typy schôdzí
    		- typy dokumentov
    
  10. Soft Skills
         - spôsoby riadenia v spoločnosti
    	 - základné postoje pri tímovej práci a v rozhodovaní/osobnostný profil
    	 - tímové role
    
  11. Informačné systémy v štátnej správe
         - čo je OPIS, čo je NSRR
    	 - vedieť uviesť aspoň 4 rôzne projekty OPIS