Difference between revisions of "Mihal33"

From Digitálne technológie výroby
Jump to: navigation, search
(Tlač modelu oka)
 
(23 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 2: Line 2:
 
== Čo? ==
 
== Čo? ==
  
Nové oči pre robota NICO
+
Nové pohyblivé oko ako základ pre oči robota NICO
  
 
== Prečo? ==
 
== Prečo? ==
  
Rozhodol som sa spojiť dva predmety do jedného a v rámci projektu DTV zostrojiť svoj ročníkový projekt a pritom sa naučiť premodelovávať existujúci model podľa mojej potreby.
+
Rozhodol som sa spojiť dva predmety do jedného a v rámci projektu DTV zostrojiť časť svojho ročníkovího projektu a pritom sa naučiť premodelovať existujúci model (vo formáte .stl) podľa mojej potreby.
  
 
== Ako? ==
 
== Ako? ==
Line 14: Line 14:
 
# [[#Existujúci model | Existujúci model]]
 
# [[#Existujúci model | Existujúci model]]
 
# [[#Ako ho premodelovať | Ako ho premodelovať]]
 
# [[#Ako ho premodelovať | Ako ho premodelovať]]
# Tlačenie modelu
+
# [[#Tlač modelu oka | Tlač modelu oka]]
# Zostrojenie modelu
+
# [[#Zostrojenie modelu oka | Zostrojenie modelu oka]]
  
 
== Existujúci model ==
 
== Existujúci model ==
Line 24: Line 24:
 
== Ako ho premodelovať ==
 
== Ako ho premodelovať ==
  
Najskôr je potrebné zistiť, ktoré časti daného modelu je potrebné upraviť, aby sa zachovala funkčnosť a zároveň sa dali použiť menšie servá.
+
Najskôr je potrebné zistiť, ktoré časti daného modelu musíme upraviť, aby sa zachovala funkčnosť a zároveň sa dali použiť menšie servá.
 +
 
 +
Pôvodne použité servo autorom je rozmerov:
 +
 
 +
[[File:Sg90 servo.jpg|400px]]
 +
 
 +
Nové servo má rozmery:
 +
 
 +
[[File:Rozmery servo.jpg|400px]]
 +
 
 +
K tomuto novému servu teda premodelujeme súčiastky. Na obrázku je vidieť pôvodné (vľavo) a upravené (vpravo) súčiastky:
 +
 
 +
[[File:Premodelovane suciastky.png|400px]]
 +
 
 +
Aby sme si overili či skutočne model bude aj po týchto úpravách sedieť, zložíme si model v programe Autodesk Fusion. V tomto modeli použijeme nami vytvorený model spomínaného servo motorčeka.
 +
 
 +
[[File:Servo HD1440A.png|400px]]
 +
 
 +
Aby sme mohli upravovať súčiastky v .stl formáte, postupujeme nasledovne:
 +
 
 +
# v novom projekte prejdeme do záložky "Mesh"
 +
# rozklikneme si ponuku CREATE
 +
# insert mesh
 +
# z počítača vyberieme chcený .stl súbor
 +
# po načítaní si označíme celý objekt ''(najlepšie kliknutím na objekt v zozname vľavo)''
 +
# následne v sekcii hornej lišty PREPARE zvolíme "Generate Face Groups"
 +
# vyskočí nám menu, kde zvolíme Type - Accurate a potvrdíme tlačidlom OK ''(toto vygenerovanie môže trvať chvíľu, záleží podľa objektu)''
 +
# po vygenerovaní si opäť označíme celý objekt a v sekcii MODIFY zvolíme "Convert Mesh"
 +
# v menu vyberieme Method - Prismatic a potvrdíme OK
 +
# po chvíli sa nám vytvorí plne upravovateľný objekt
 +
 
 +
Po potrebnej úprave súčiastok, môžeme pomocou Joints vytvoriť model priamo v aplikácii:
 +
 
 +
[[File:Model oka.png|400px]]
 +
 
 +
== Tlač modelu oka ==
 +
 
 +
Súčiastky nám sedeli, preto ich môžeme vytlačiť. Keďže sa v modeli nachádzajú aj drobné súčiastky, musíme pri tlači zapnúť možnosť "brim" a podpery.
 +
 
 +
[[File:Tlac oka.jpg|400px]]
 +
[[File:Vytlacene casti oka.jpg|400px]]
 +
 
 +
Nedokonalosti tlače - pri tlačení si v budúcnosti musíme dávať pozor, pretože menšie diery vytlačilo s podporou nie najlepšie a preto sa súčiastky viečok nie úplne podarili.
 +
Riešením by bolo tlačiť na tlačiarni s hlavicou podporujúcou presnejšiu tlač. Príkladom je porovnanie tlače na Prusa MK3 vs. Prusa Mini:
 +
 
 +
[[File:Nepresnost oka.jpg|400px]]
 +
 
 +
== Zostrojenie modelu oka ==
 +
 
 +
Čo ostáva, je zložiť model oka v realite.
 +
 
 +
[[File:Skladanie oka1.jpg|400px]]
 +
[[File:Skladanie oka2.jpg|235px]]
 +
[[File:Skladanie oka3.jpg|400px]]
 +
[[File:Skladanie oka4.jpg|400px]]
 +
[[File:Skladanie oka5.jpg|400px]]

Latest revision as of 23:51, 25 June 2024

Čo?

Nové pohyblivé oko ako základ pre oči robota NICO

Prečo?

Rozhodol som sa spojiť dva predmety do jedného a v rámci projektu DTV zostrojiť časť svojho ročníkovího projektu a pritom sa naučiť premodelovať existujúci model (vo formáte .stl) podľa mojej potreby.

Ako?

Timeline:

  1. Existujúci model
  2. Ako ho premodelovať
  3. Tlač modelu oka
  4. Zostrojenie modelu oka

Existujúci model

Pôvodná myšlienka pochádza od tvorcu Bechele. Tento model je potrebné prerobiť, aby sa v ňom dali použiť menšie servo motorčeky HD - 1440A analogové servo 4,4g. Tieto servá sú menšie a teda dúfajúc menej hlučnejšie.

Ako ho premodelovať

Najskôr je potrebné zistiť, ktoré časti daného modelu musíme upraviť, aby sa zachovala funkčnosť a zároveň sa dali použiť menšie servá.

Pôvodne použité servo autorom je rozmerov:

Sg90 servo.jpg

Nové servo má rozmery:

Rozmery servo.jpg

K tomuto novému servu teda premodelujeme súčiastky. Na obrázku je vidieť pôvodné (vľavo) a upravené (vpravo) súčiastky:

Premodelovane suciastky.png

Aby sme si overili či skutočne model bude aj po týchto úpravách sedieť, zložíme si model v programe Autodesk Fusion. V tomto modeli použijeme nami vytvorený model spomínaného servo motorčeka.

Servo HD1440A.png

Aby sme mohli upravovať súčiastky v .stl formáte, postupujeme nasledovne:

  1. v novom projekte prejdeme do záložky "Mesh"
  2. rozklikneme si ponuku CREATE
  3. insert mesh
  4. z počítača vyberieme chcený .stl súbor
  5. po načítaní si označíme celý objekt (najlepšie kliknutím na objekt v zozname vľavo)
  6. následne v sekcii hornej lišty PREPARE zvolíme "Generate Face Groups"
  7. vyskočí nám menu, kde zvolíme Type - Accurate a potvrdíme tlačidlom OK (toto vygenerovanie môže trvať chvíľu, záleží podľa objektu)
  8. po vygenerovaní si opäť označíme celý objekt a v sekcii MODIFY zvolíme "Convert Mesh"
  9. v menu vyberieme Method - Prismatic a potvrdíme OK
  10. po chvíli sa nám vytvorí plne upravovateľný objekt

Po potrebnej úprave súčiastok, môžeme pomocou Joints vytvoriť model priamo v aplikácii:

Model oka.png

Tlač modelu oka

Súčiastky nám sedeli, preto ich môžeme vytlačiť. Keďže sa v modeli nachádzajú aj drobné súčiastky, musíme pri tlači zapnúť možnosť "brim" a podpery.

Tlac oka.jpg Vytlacene casti oka.jpg

Nedokonalosti tlače - pri tlačení si v budúcnosti musíme dávať pozor, pretože menšie diery vytlačilo s podporou nie najlepšie a preto sa súčiastky viečok nie úplne podarili. Riešením by bolo tlačiť na tlačiarni s hlavicou podporujúcou presnejšiu tlač. Príkladom je porovnanie tlače na Prusa MK3 vs. Prusa Mini:

Nepresnost oka.jpg

Zostrojenie modelu oka

Čo ostáva, je zložiť model oka v realite.

Skladanie oka1.jpg Skladanie oka2.jpg Skladanie oka3.jpg Skladanie oka4.jpg Skladanie oka5.jpg