Pedagogická komunikácia
Letný semester 2023/24
Vitajte na stránke predmetu Pedagogická
komunikácia, ktorý je určený predovšetkým budúcim učiteľom, ale aj
komukoľvek, kto sa chce naučiť lepšie komunikovať, pracovať so skupinou
a dozvedieť sa niečo o sebe.
Budeme
sa stretávať každý štvrtok 14:50-16:20 v miestnosti F1-321.
Cvičenia a domáce úlohy k jednotlivým
stretnutiam budú priebežne uploadované do MS Teams (Files | Class Materials)
doc.
RNDr.
Martin Takáč, PhD., I-37,
Obsah
Študenti
si praktickým zážitkovým spôsobom osvoja komunikačné nástroje a
princípy, ktoré im umožnia lepšie porozumieť komunikácii a vnútornému
prežívaniu seba aj iných a naučia ich hľadať zdroje pre efektívne
vyučovanie, učenie sa a motivovanie seba aj iných.
Podmienky
získania kreditov
- Aktívna účasť na zážitkových stretnutiach (aspoň 8
krát).
- Vedenie si písomného záznamu o tom, čo ste zažili,
spoznali,
vypozorovali (pošlete mi emailom k nahliadnutiu v strede semestra a na
konci).
Približný
sylabus seminára
- Základná teória komunikácie
- Princípy úspešnej komunikácie, stanovenie cieľa
- Techniky dobrého kontaktu, spätná väzba, riešenie konfliktov
- Zmyslový prístup k informáciám, spôsoby prezentovania
učebného materiálu
- Prezentovanie materiálu, vedenie hodiny. Nedirektívna
komunikácia a žiakom centrované vyučovanie
- Asymetrická komunikácia, rank/status a privilégiá,
komunikácia činom a silou, zodpovedné používanie moci.
- Hľadanie zdrojov na rôznych úrovniach, najlepší učitelia
- Osobnosť a rola učiteľa, identita, širší životný kontext
- Skupinová dynamika v triede, zaobchádzanie s vyrušovaním a
odporom
Použitá
literatúra:
- Watzlawick, P., Bavelasová, J., Jackson, D.: Pragmatika
lidské
komunikace. Konfrontace, Hradec Králové, 1999.
- Kupka, I.: Praktické aplikácie neurolingvistického
programovania,
vydavateľstvo UK, Bratislava, 2000 (skriptá by mali byť dostať v
skriptárni - xerox PACI na PRIFUK).
- Ivan
Kupka: Zdravá
sebadôvera pre
samoukov (vyšlo v rozšírenom vydaní ako I.
Kupka: K sebedůvěře krok za krokem, GRADA, 2010).
- Rogers, C., Freiberg, J.: Sloboda učiť sa. Modra:
Persona,1998
- Haláková, Z.: Pedagogická komunikácia pre študentov
učiteľstva. Bratislava: UK, 2012.
- Bednařík, A.: Riešenie
konfliktov. PDCS, Bratislava, 2001.
- Křivohlavý, J.: Povídej, naslouchám. Návrat domů, Praha,
1993.
Dátum
poslednej modifikácie: 16. 2. 2024