Kognitívna veda
všeobecno-vzdelávací predmet pre magisterský program aplikovaná informatika
LS 2011/12
Vyučujúci:
doc. PhDr. Ján Rybár, PhD., Centrum pre kognitívnu
vedu, KAI, miestnosť I-25, rybar(at)fmph(dot)uniba(dot)sk, www
Mgr. Dana Retová., Centrum pre kognitívnu vedu, KAI, miestnosť I-11, dana.retova(at)fmph(dot)uniba(dot)sk, www
Miesto/čas: Streda 8:10 - 9:40, I-8
Kredity: 6
O predmete:
Cieľom predmetu je oboznámiť študentov so
základnými paradigmami a modelmi v kognitívnej
vede a vývinovej psychológií.
Charakteristiky: odporúčaná literatúra, hodnotenie, témy seminárnych prác, predbežný harmonogram predmetu,
Hodnotenie
- 33,3% reflexie
- 33,3% prezentácia
- 33,3% záverečný test
Tabuľka bodového hodnotenia
Reflexie
Táto časť priebežného hodnotenia spočíva v tom,
že študent/ka po každej hodine napíše svoju
reflexiu - postrehy, komentáre, či otázky na
prednášku z daného týždňa alebo na
odporučený materiál.
Vítané sú diskusie medzi študentami (a aj
vyučujúcimi). Študent má na vypracovanie reflexie
z prednášky 1 týždeň. Reflexiu odovzdá na
spoločný mailinglist najneskôr týžden po prednáške (čiže do stredy 12:00). Ďalší
týždeň (t.j. utorok pred prednáškou do 20:00)
odovzdáva reflexiu na odporúčanú
literatúru.
Študent/ka
teda medzi prednáškami v priebehu dvoch týždňov
odovzdá 2 reflexie: prvú, týkajúcu sa
prednášky, prvý týždeň a druhú,
týkajúcu sa materíálu, druhý
týždeň.
Seminárna práca - prezentácia
Študent/ka si vyberie konkrétnu problematiku z KV,
naštuduje literatúru, prípadne urobí
psychologický experiment, a prednesie svoje poznatky pred
svojimi kolegami v cca 20-30 minútovej
prezentácií. Zoznam tém.
Záverečný test
Je tiež povinnou súčasťou hodnotenia, tvorí 1 tretinu
známky. Prebiehať bude počas skúškového
obdobia (alebo na konci semestra) a bude pokrývať učivo zo
všetkých prednášok.
Odporúčaná literatúra
- Pfeifer, R., Scheier, C., 1999. Understanding Intelligence. MIT Press, Cambridge, MA.
- Wilson, R., Keil, F. (eds): The MIT Encyclopedia of the Cognitive Sciences. Cambridge: MIT Press 1999.
- Johnson-Laird, P.: The Computer and the Mind, Harvard University Press, Cambridge, MA, 1988.
- Rybár J. a kol. (eds.): Jazyk a kognícia, Kalligram Bratislava, 2005.
- Rybár J. a kol. (eds.): Kognitívne vedy, Kalligram Bratislava, 2002.
- Beňušková L. a kol. (eds.): Hľadanie spoločného jazyka v kognitívnych vedách, IRIS Bratislava, 2000.
- Gál E., Kelemen J. (eds.): Myseľ, telo, stroj, BRADLO Bratislava, 1992.
- Ďalej viď: predbežný harmonogram predmetu
Ponuka tém seminárnych prác
Osvojenie si sveta fyzikálnych vecí
Literatúra
- Baillargeon, R.: Innate object knowledge (pdf).
- Baillargeon, R. (2004): Infants’ Physical World. Current Directions in Psychological Science, vol.13, number 3 (pdf).
- Baillargeon, B.: How Do Infants Learn About the Physical World?
Current Directions in Psychological Science, Vol.3, Num.5, 1994 (pdf).
- Spelke, E. (1991): Physical knowledge in Infancy: Reflections on Piaget´s Theory (pdf).
Rybár, J. (2002): Kognitívna psychológia. In:
Kognitívne vedy. Ed. J.Rybár, L. Beňušková,
V. Kvasnička, s. 108-115.
Vývin jazyka – vrodené verzus získané
Literatúra
- Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2001): What Children
Learn About Language. In: The scientist in the crib. What early
learning tells us about the mind (chap. 4). Harper, New York.
- Rybár, J. (2002): Vývin jazyka u dieťaťa –
vrodené verzus získané. In: Jazyk
a kognícia. Ed. J. Rybár, V. Kvasnička, I.
Farkaš. Kalligram, Bratislava.
- Kuhl, P. K.: A new view of language acquisition
Vývin teórie mysle (mentálnych stavov)
Literatúra
- S. Baron-Cohen (2009): Duševná slepota –
nevidieť do mysle. Esej o autizme a teórii mysle.
Kalligram, Bratislava.
- Gopnik, A., Meltzoff, A. N., Kuhl, P. K. (2001): What Children
Learn About People. In: The scientist in the crib. What early learning
tells us about the mind (chap. 2). Harper, New York.
- Bašnáková, J., Rybár, J. (2010):
Teória mysle a sociálna kognícia. In:
Sociálna inteligencia. Európa, Bratislava.
- Saxe, R., Carey, S. Kanwisher, N. (2004): Understanding other
minds. Linking developmental psychology and functional neuroimaging.
Annual Review of Psychology, 55.
Funkcia spánku
Anotácia
Skoro u každého živočícha môžeme pozorovať
aktivitu podobnú spánku a vykazuje deficit
kognitívnych schopností pri jeho nedostatku (Cirelli
& Tononi, 2008). Aká je však jeho funkcia
a aké sú úlohy jednotlivých
spánkových fáz v súvislosti
s učením, kreatívnym riešením
problémov a inými kognitívnymi
fenoménmi? (Walker et al. 2002, Wagner et al. 2004, Walker, 2009)
Literatúra
- Cirelli, C., & Tononi, G. (2008). Is sleep essential. PLoS Biol, 6(8).
- Walker, M. P., Liston, C., Hobson, J. A., & Stickgold, R.
(2002). Cognitive flexibility across the sleep-wake cycle: REM-sleep
enhancement of anagram problem solving. Brain research. Cognitive brain
research, 14(3), 317-24. (link)
- Wagner, U., Gais, S., Haider, H., Verleger, R., & Born, J. (2004). Sleep inspires insight. Nature, 427(6972), 352-5.
- Walker, M. P. (2009). The role of sleep in cognition and emotion. Annals of the New York Academy of Sciences, 1156, 168-97.
Jazyk ako médium pre spájanie informácii z rôznych zdrojov
Anotácia
Hermer-Vazquezová a Spelkeová (1999) predložili
hypotézu, že jazyk a použitie priestorových
predložiek je zodpovedné za schopnosť zorientovať sa a
prepojenie geometrických a negeometrických
vlastností priestoru do jednotnej reprezentácie. Použili
výskumnú paradigmu tzv. slovného opakovania
(verbal shadowing), ktorá predpokladá, že subjekt
nedokáže využívať mechanizmus na spracovanie jazyka na
dve odlišné jazykové úlohy naraz. Ak je
teda úloha závislá od jazyka a my už
predtým túto modalitu „zahltíme“
niečím iným, subjekt by mal vykazovať horšie
výsledky. Experiment replikuje štúdie na
zvieratách (Cheng, 1986) a deťoch do dvoch rokov (Hermer,
1996), ktoré mali za úlohu preskúmať techniky
vyhľadávania cieľa pri dezorientácii v geometricky
symetrickom priestore s negeometrickými vodítkami.
Literatúra
- Hermer-Vazquez, L., Spelke, E. S., & Katsnelson, a S. (1999).
Sources of flexibility in human cognition: dual-task studies of space
and language. Cognitive psychology, 39(1), 3-36. doi:
10.1006/cogp.1998.0713.
- Cheng, K. (1986). A purely geometric module in the ratʼs spatial representation. Cognition, 23(2), 149-78. (link)
- Carruthers, P. (2002). The cognitive functions of language. The
Behavioral and brain sciences, 25(6), 657-74; discussion 674-725. (link)
- Hermer, L. (1996). Modularity and development: The case of spatial reorientation. Cognition. (link)
Out-of-body experience
Anotácia
Bežne ľudia vnímajú svoje ja ako umiestnené v
rámci hraníc svojho tela. Pri niektorých
neurologických stavoch sa však toto vnímanie
narušuje, čo vedie k vnemu ako by sa dotyčný
nachádzal mimo svoje telo. V súčasnosti existujú
techniky ako tento vnem navodiť experimentálne. (Blanke et al.
2002, Blanke 2005)
Literatúra
- Blanke, O., Ortigue, S., Landis, T., & Seeck, M. (2002).
Stimulating illusory own-body perceptions. Nature, 419(6904), 269-70.
doi: 10.1038/419269a.
- Lenggenhager, B., Tadi, T., Metzinger, T., & Blanke, O. (2007).
Video ergo sum: manipulating bodily self-consciousness. Science (New
York, N.Y.), 317(5841), 1096-9. doi: 10.1126/science.1143439.
- Blanke, O., & Arzy, S. (2005). The out-of-body experience:
disturbed self-processing at the temporo-parietal junction. The
Neuroscientist : a review journal bringing neurobiology, neurology and
psychiatry, 11(1), 16-24.
Systém zrkadliacich neurónov
Anotácia
Jednou z dôležitých základných
kognitívnych schopností človeka (a niektorých
druhov zvierat) je porozumenie pozorovaným motorickým
akciám. Zrkadliace neuróny boli pôvodne
objavené u opíc druhu Macaca nemestrina (Pellegrino a
spol., 1992) v premotorickej oblasti F5, ktorá je
aktívna, keď opica vykonáva rôzne typy
uchopení a iných akcií rukami a ústami.
Sú to subpopulácie neurónov tejto oblasti,
ktoré sú aktívne nielen vtedy, keď opica akciu
vykonáva, ale aj vtedy, keď tú istú
(podobnú) akciu pozoruje. Po dlhej dobe dohadov boli zrkadliace
neuróny objavené pomocou priamych meraní aktivity
neurónov (single-cell recording) aj u ľudí (Mukamel a
spol., 2010). Na čiastočnú aktiváciu motorických
oblastí, ich rezonanciu, spôsobenú čisto
zrakovým vnemom sa môžeme pozerať ako na motorickú
simuláciu pozorovaného deja, ktorá môže
slúžiť na jeho rozpoznanie a vyvolanie správnej reakcie.
Literatúra
- Pellegrino, G., L. Fadiga, L. Fogassi, V. Gallese,
and G. Rizzolatti (1992). Understanding motor events: a
neurophysiological study. Experimental brain research 91(1), pp.
176–180.
- Rizzolatti, G. a C. Sinigaglia (2010). The functional role of
the parieto-frontal mirror circuit: interpretations a
misinterpretations. Nature reviews Neuroscience 11(4), pp. 264–74.
- Rizzolatti, G., L. Fogassi, a V. Gallese (2001).
Neurophysiological mechanisms underlying the understanding a imitation
of action. Nature Rev. Neuroscience 2, pp. 661–670.
- Farkaš I., Malý M., Rebrová K. (2011).
Porozumenie motorickým akciám – hypotéza
kontinua. Kognícia a umelý život XI. (in press) pdf)
Vznik zdieľaného perceptuálneho ukotveného slovníka u robotických agentov
Anotácia
Základom kulturalistického prístupu
k vzniku zdieľaného lexikónu je jeho silné
prepojenie na situované používanie slov v jazykovej
praxi. Pomocou takzvaných jazykových hier,
napríklad "hry na rozlišovanie" a "hry na hádanie"
sa roboty naučia najprv rozlišovať objekty a potom o nic
komunikovať s tým, že vznik spoločného lexikónu sa
viaže na hru na hádanie, kde jeden agent druhému povie
(jeho) pomenovanie pre objekt, na ktorý sa pozerá a
druhý zas ukáže (akoby prstom) na objekt, ktorý
podľa tohto pomenovania rozpoznal. Medzi agentmi neexistuje žiadne
telepatické spojenie, o svojich
„názoroch“ na farby sa navzájom
dozvedajú len pomocou verbálnej interakcie. Autorom tohto
prístupu je Luc Steels, tu je tiež krátke video.
Literatúra
- Steels, L. (1996): Perceptually grounded meaning creation. In
Tokoro, M.: Proceedings of the International Conference on Multiagent
Systems (ICMAS-96), AAAI Press, Menlo Park, CA, s. 338 – 44.
- Steels, L. “Evolving grounded communication for robots.” Trends in Cognitive Sciences 7, no. 7 (July 2003): 308-312.
- Steels, Luc, and Michael Spranger. “Can Body Language Shape Body Image ?” Artificial Life (2008): 577-584.
- The Talking Heads Experiment
- Steels, L., Belpaeme, T. (2005): Coordinating Perceptually Grounded
Categories through Language. A Case Study for Colour, Behavioral and
Brain Sciences, č. 28, s. 469 – 489.
Univerzálnosť základných farebných kategórií
Anotácia
Kategorizácia je jednou z mnohých
populárnych tém na poli kognitívnych vied,
pokladaná za esenciálny mechanizmus myslenia
a kognície ako takej. Skutočnosť, že vnímanie farieb
je univerzálnou črtou ľudskej vizuálnej percepcie,
nám umožňuje skúmať a porovnávať
kategorizáciu farieb v akejkoľvek kultúre či jazyku,
či umelom systéme. Zistilo sa, že pre základné
farebné termíny a zodpovedajúce
kategórie platí, že ich je v jazyku
obmedzené, relatívne malé množstvo a ich
perceptuálne koreláty, približné hranice medzi
kategóriami a hlavne ich prototypy, sú
univerzálne. Štatistické spracovanie dát
zozbieraných v rámci svetovej farebnej
štúdie (WCS), obsahujúcej 110 jazykov
neindustrializovaných kultúr bez písma,
ukázalo, že v kategorizácií farieb
existujú všeobecne platné princípy.
Predpokladá sa, že táto univerzálnosť
základných farebných kategórií
pramení z farebnej kompozície životného
prostredia a bežného denného osvetlenia,
ideálneho funkčného rozdelenia perceptuálneho
farebného priestoru a sociálnej interakcie.
Literatúra
- Kay, P., Regier, T. (2005): Language, thought and color: recent developments. TRENDS in Cognitive Sciences, december 2005, č.10.
- Kay, P., Regier, T. (2003): Resolving the question of color naming
universals. Proceedings of the National Academy of Sciences, Júl
2003, č. 100, s. 9085 – 9089
- Rebrová, K., Takáč M. (2010): Vnímanie
a pomenovávanie farieb a farebných
kategórií. In Kvasnička, V. et al., Umelá
inteligencia a kognitívna veda II, STU, Bratislava, 2010. (pdf)
- Rebrová, K. (2011) Modeling of Color Categorization Using
Distinguising Criteria (rigorózna práca pred obhajobou) (pdf)
- Vybrané heslá z: Wilson R. A. – Keil F. C.
(Eds.) (1999): MIT Encyclopedia of Cognitive Sciences. MIT Press,
Cambridge, MA, 1999.
Predbežný harmonogram predmetu
Hodina |
Dátum |
Téma |
Literatúra |
1. |
22.2. |
Úvodná prednáška |
- Rybárová, D.: Definitions of
cognitive science, in: Philosophical and Methodological Issues Concerning Fodor's Theory of Modularity in the Language Domain.
Unpublished doctoral dissertation. Slovak Academy of Sciences. Bratislava, 2003.
- Pfeifer, R., Scheier, C., 1999. Understanding Intelligence. MIT Press, Cambridge, MA. Chap. 1.
|
2. |
29.2. |
Funkcionalizmus |
- Pfeifer, R., Scheier, C., 1999. Understanding Intelligence. MIT Press, Cambridge, MA. Chap. 2, 3.
- Paul Thagart: Úvod do kognitivní vědy. Portál, Praha 2001, preklad Anton Markoš, orig. MIT Press 1996, chap. 1.
- Turing, A. M., 1950. Computing machinery and intelligence. Mind 59, 433–460.
- Searle, J. R., 1980. Minds, brains, and programs. Behavioural and Brain Sciences 3, 417–457.
- Newell, A., Simon, H. A., 1976.
Computer science as empirical inquiry: Symbols and search. Commun. ACM 19 (3), 113–126.
- Harnad, S. (1990) The Symbol Grounding Problem. Physica D 42: 335-346.
- Šefránek, J., Takáč, M., Farkaš, I.: Vznik inteligencie v umelých systémoch. In: Magdolen, D. (ed.): Hmota,
život, inteligencia: Vznik. VEDA, Bratislava, in press.
|
3. |
7.3. |
Samoštúdium |
|
4. |
14.3. |
Spánok a kreativita |
|
5. |
21.3. |
Samoštúdium
|
|
6. |
28.3. |
Pam |
|
7. |
4.4. |
Samoštúdium |
|
8. |
18.4. |
Teorie a metody skumania osvojovania si sveta fyzikalnych veci |
doc. Rybár |
9. |
25.4. |
Samoštúdium |
|
11. |
2.5. |
Teorie a metody skumania osvojovania si jazyka |
doc. Rybár |
12. |
16.5. |
Prezentácie |
|
12. |
16.5. |
Záverečné hodnotenie |
|