Kognitívna veda

všeobecno-vzdelávací predmet pre magisterský program aplikovaná informatika

LS 2011/12

Vyučujúci:
doc. PhDr. Ján Rybár, PhD., Centrum pre kognitívnu vedu, KAI, miestnosť I-25, rybar(at)fmph(dot)uniba(dot)sk, www
Mgr. Dana Retová., Centrum pre kognitívnu vedu, KAI, miestnosť I-11, dana.retova(at)fmph(dot)uniba(dot)sk, www

Miesto/čas: Streda 8:10 - 9:40, I-8

Kredity: 6

O predmete:
Cieľom predmetu je oboznámiť študentov so základnými paradigmami a modelmi v kognitívnej vede a vývinovej psychológií.
Charakteristiky: odporúčaná literatúra, hodnotenie, témy seminárnych prác, predbežný harmonogram predmetu,

Hodnotenie

  1. 33,3% reflexie
  2. 33,3% prezentácia
  3. 33,3% záverečný test

Tabuľka bodového hodnotenia

Reflexie

Táto časť priebežného hodnotenia spočíva v tom, že študent/ka po každej hodine napíše svoju reflexiu - postrehy, komentáre, či otázky na prednášku z daného týždňa alebo na odporučený materiál. Vítané sú diskusie medzi študentami (a aj vyučujúcimi). Študent má na vypracovanie reflexie z prednášky 1 týždeň. Reflexiu odovzdá na spoločný mailinglist najneskôr týžden po prednáške (čiže do stredy 12:00). Ďalší týždeň (t.j. utorok pred prednáškou do 20:00) odovzdáva reflexiu na odporúčanú literatúru. 

Študent/ka teda medzi prednáškami v priebehu dvoch týždňov odovzdá 2 reflexie: prvú, týkajúcu sa prednášky, prvý týždeň a druhú, týkajúcu sa materíálu, druhý týždeň. 

Seminárna práca - prezentácia

Študent/ka si vyberie konkrétnu problematiku z KV, naštuduje literatúru, prípadne urobí psychologický experiment, a prednesie svoje poznatky pred svojimi kolegami v cca 20-30 minútovej prezentácií. Zoznam tém.

Záverečný test

Je tiež povinnou súčasťou hodnotenia, tvorí 1 tretinu známky. Prebiehať bude počas skúškového obdobia (alebo na konci semestra) a bude pokrývať učivo zo všetkých prednášok.

Odporúčaná literatúra

Ponuka tém seminárnych prác


Osvojenie si sveta fyzikálnych vecí

Literatúra


Vývin jazyka – vrodené verzus získané

Literatúra


Vývin teórie mysle (mentálnych stavov)

Literatúra


Funkcia spánku

Anotácia

Skoro u každého živočícha môžeme pozorovať aktivitu podobnú spánku a vykazuje deficit kognitívnych schopností pri jeho nedostatku (Cirelli & Tononi, 2008). Aká je však jeho funkcia a aké sú úlohy jednotlivých spánkových fáz v súvislosti s učením, kreatívnym riešením problémov a inými kognitívnymi fenoménmi? (Walker et al. 2002, Wagner et al. 2004, Walker, 2009)

Literatúra


Jazyk ako médium pre spájanie informácii z rôznych zdrojov

Anotácia

Hermer-Vazquezová a Spelkeová (1999) predložili hypotézu, že jazyk a použitie priestorových predložiek je zodpovedné za schopnosť zorientovať sa a prepojenie geometrických a negeometrických vlastností priestoru do jednotnej reprezentácie. Použili výskumnú paradigmu tzv. slovného opakovania (verbal shadowing), ktorá predpokladá, že subjekt nedokáže využívať mechanizmus na spracovanie jazyka na dve odlišné jazykové úlohy naraz. Ak je teda úloha závislá od jazyka a my už predtým túto modalitu „zahltíme“ niečím iným, subjekt by mal vykazovať horšie výsledky. Experiment replikuje štúdie na zvieratách (Cheng, 1986) a deťoch do dvoch rokov (Hermer, 1996), ktoré mali za úlohu preskúmať techniky vyhľadávania cieľa pri dezorientácii v geometricky symetrickom priestore s negeometrickými vodítkami.

Literatúra


Out-of-body experience

Anotácia

Bežne ľudia vnímajú svoje ja ako umiestnené v rámci hraníc svojho tela. Pri niektorých neurologických stavoch sa však toto vnímanie narušuje, čo vedie k vnemu ako by sa dotyčný nachádzal mimo svoje telo. V súčasnosti existujú techniky ako tento vnem navodiť experimentálne. (Blanke et al. 2002, Blanke 2005)

Literatúra


Systém zrkadliacich neurónov

Anotácia

Jednou z dôležitých základných kognitívnych schopností človeka (a niektorých druhov zvierat) je porozumenie pozorovaným motorickým akciám. Zrkadliace neuróny boli pôvodne objavené u opíc druhu Macaca nemestrina (Pellegrino a spol., 1992) v premotorickej oblasti F5, ktorá je aktívna, keď opica vykonáva rôzne typy uchopení a iných akcií rukami a ústami. Sú to subpopulácie neurónov tejto oblasti, ktoré sú aktívne nielen vtedy, keď opica akciu vykonáva, ale aj vtedy, keď tú istú (podobnú) akciu pozoruje. Po dlhej dobe dohadov boli zrkadliace neuróny objavené pomocou priamych meraní aktivity neurónov (single-cell recording) aj u ľudí (Mukamel a spol., 2010). Na čiastočnú aktiváciu motorických oblastí, ich rezonanciu, spôsobenú čisto zrakovým vnemom sa môžeme pozerať ako na motorickú simuláciu pozorovaného deja, ktorá môže slúžiť na jeho rozpoznanie a vyvolanie správnej reakcie.

Literatúra


Vznik zdieľaného perceptuálneho ukotveného slovníka u robotických agentov

Anotácia

Základom kulturalistického prístupu k vzniku zdieľaného lexikónu je jeho silné prepojenie na situované používanie slov v jazykovej praxi. Pomocou takzvaných jazykových hier, napríklad "hry na rozlišovanie" a "hry na hádanie" sa roboty naučia najprv rozlišovať objekty a potom o nic komunikovať s tým, že vznik spoločného lexikónu sa viaže na hru na hádanie, kde jeden agent druhému povie (jeho) pomenovanie pre objekt, na ktorý sa pozerá a druhý zas ukáže (akoby prstom) na objekt, ktorý podľa tohto pomenovania rozpoznal. Medzi agentmi neexistuje žiadne telepatické spojenie, o svojich „názoroch“ na farby sa navzájom dozvedajú len pomocou verbálnej interakcie. Autorom tohto prístupu je Luc Steels, tu je tiež krátke video.

Literatúra


Univerzálnosť základných farebných kategórií

Anotácia

Kategorizácia je jednou z mnohých populárnych tém na poli kognitívnych vied, pokladaná za esenciálny mechanizmus myslenia a kognície ako takej. Skutočnosť, že vnímanie farieb je univerzálnou črtou ľudskej vizuálnej percepcie, nám umožňuje skúmať a porovnávať kategorizáciu farieb v akejkoľvek kultúre či jazyku, či umelom systéme. Zistilo sa, že pre základné farebné termíny a zodpovedajúce kategórie platí, že ich je v jazyku obmedzené, relatívne malé množstvo a ich perceptuálne koreláty, približné hranice medzi kategóriami a hlavne ich prototypy, sú univerzálne. Štatistické spracovanie dát zozbieraných v rámci svetovej farebnej štúdie (WCS), obsahujúcej 110 jazykov neindustrializovaných kultúr bez písma, ukázalo, že v kategorizácií farieb existujú všeobecne platné princípy. Predpokladá sa, že táto univerzálnosť základných farebných kategórií pramení z farebnej kompozície životného prostredia a bežného denného osvetlenia, ideálneho funkčného rozdelenia perceptuálneho farebného priestoru a sociálnej interakcie.

Literatúra


Predbežný harmonogram predmetu

Hodina Dátum Téma Literatúra
1. 22.2. Úvodná prednáška
  • Rybárová, D.: Definitions of cognitive science, in: Philosophical and Methodological Issues Concerning Fodor's Theory of Modularity in the Language Domain. Unpublished doctoral dissertation. Slovak Academy of Sciences. Bratislava, 2003.
  • Pfeifer, R., Scheier, C., 1999. Understanding Intelligence. MIT Press, Cambridge, MA. Chap. 1.

2. 29.2. Funkcionalizmus


3. 7.3.

Samoštúdium


4. 14.3.

Spánok a kreativita


5. 21.3.

Samoštúdium


6. 28.3. Pam
7. 4.4. Samoštúdium
8. 18.4. Teorie a metody skumania osvojovania si sveta fyzikalnych veci doc. Rybár
9. 25.4. Samoštúdium
11. 2.5. Teorie a metody skumania osvojovania si jazyka doc. Rybár
12. 16.5. Prezentácie
12. 16.5. Záverečné hodnotenie