(Nahrádzam stránku textom „= 9.2.11. Sylaby štátnych záverečných skúšok<br>magisterského študijného programu<br>Kognitívna veda = '''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br><...“)
 
(9 intermediate revisions by the same user not shown)
Riadok 3: Riadok 3:
 
'''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br><br>
 
'''Garant:''' Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.<br><br>
  
Študent si ťahá po jednej otázke z oboch predmetov.<br>
+
Študent si ťahá po jednej otázke z oboch predmetov. Zoznam otázok je [http://dai.fmph.uniba.sk/w/Master_program_in_Cognitive_Science/sk tu]. <br>
 
+
 
+
'''2-IKV-953 Teórie a empirické metódy v kognitívnej vede'''
+
 
+
#Pojmy filozofie mysle: myseľ, vedomie, problém vzťahu mysle a tela, intencionalita, kvália, subjektivita, epifenomenalizmus, redukcionizmus, psychofyzický paralelizmus, superveniencia
+
# Teórie vzťahu mysle a tela I.: dualizmus substancií – argumentácie v prospech dualizmu a problémy;  teórie identity – prednosti a nedostatky
+
# Teórie vzťahu mysle a tela II.: analytický behaviorizmus (C. Hempel, G. Ryle) – charakteritiska a kritika; komputačný funkcionalizmus (A. Turing); nereduktívny monizmus (D. Davidson)
+
# Percepčný systém: základné vlastnosti (organizačná sila, konštantnosť vnímania, vidieť sa učíme), hlavné teórie (prístup zdola nahor - teória priamej percepcie, templatová/šablonová teória, geonová teória, prototypová teória; prístup zhora nadol – konštruktívna percepcia).  
+
# Pamäťový systém (jednotlivé zložky) a pamäťové procesy (kódovanie, konsolidácia, vybavovanie a zabúdanie informácií): hlavné teórie (resp. modely) a experimentálne metódy skúmania.
+
# Baddeleyho model pracovnej pamäti verzus Atkinson-Shiffrinov modálny model pamäti.
+
# Základné funkcie pozornosti (bdelosť a detekcia signálov, vyhľadávanie, výberová pozornosť a delenie pozornosti) – hlavné teórie a kľúčové experimenty.
+
# Reprezentácia a organizácia poznatkov v mysli (predstavy, pojmy, schémy, scenáre, kognitívne mapy): hlavné teórie (Paivio, Kosslyn, Barsalou) a experimentálne metódy skúmania.
+
# Základné vlastnosti prirodzeného jazyka (arbitrárnosť, generatívnosť, dynamickosť atď.), percepcia reči (koartikulácia, kategorická percepcia, McGurkov efekt atď.), produkcia reči (Leveltov model).
+
# Emócie a kognícia. Klasifikácia základných emócií. Meranie emócií. Emočné učenie. Emócie a rôzne kognitívne funkcie (pamäť, pozornosť a percepcia).
+
# Rozhodovacie procesy – teória očakávaného úžitku (Bernoulli), prospektová teória (Kahneman-Tversky), efekt „rámcovania“ (framing) a ďalšie heuristiky intuitívneho usudzovania (dostupnosť, reprezentatívnosť, omyl konjunkcie, ukotvenie, iluzórna korelácia, efekt návnady atď.).
+
# Dizajn behaviorálneho experimentu: návrh, metódy získavania a spracovania dát, vyhodnotenie experimentu.
+
# Zobrazovacie metódy merania aktivity mozgu: EEG, PET, fMRI, TMS (priestorové a časové rozlíšenia, škály).
+
# Neurálne koreláty kognitívnych procesov (pamäť, percepcia, pozornosť a reč).
+
 
+
 
+
'''2-IKV-952 Formálne metódy v kognitívnej vede'''<br>
+
 
+
# Význam výpočtových modelov v kognitívnej vede.
+
# Kognitivizmus (GOFAI) verzus modely s emergenciou (samoorganizácia, enaktívnosť): porovnanie z hľadiska reprezentačných formalizmov a metód učenia.
+
# Agent, typy jednoduchých agentov, hlavné koncepty, agentový program.
+
# Prehľadávanie stavového priestoru: informované a neinformované stratégie.
+
# Logické agenty, propozičná databáza znalosti, inferenčné mechanizmy.
+
# Predikátová databáza znalosti, dopredné a spätné zreťazenie.
+
# Základy induktívneho učenia, priestor hypotéz, rozhodovacie stromy, generalizácia.
+
# Štatistické učenie: priestor hypotéz, pravdepodobnosť, Bayesovo pravidlo, MAP a ML učenie.
+
# Dopredné neurónové siete: učenie s učiteľom, základné modely (perceptrón), využitie.
+
# Metódy so samoorganizáciou: metóda hlavných komponentov, Kohonenova mapa (SOM), základné mechanizmy, využitie pri riešení úloh.
+
# Rekurentné neurónové siete: najbežnejšie architektúry, spôsoby učenia, úlohy s časovým kontextom (klasifikácia sekvencií, predikcia).
+
# Učenie posilňovaním: základné koncepty, príklad metódy učenia (napr. TD).
+
# Evolučné algoritmy: základné koncepty a mechanizmy, využitie v KV a UI.
+
# Fuzzy systémy: základné koncepty a mechanizmy, využitie v KV a UI.
+

Aktuálna revízia z 19:25, 19. jún 2018

9.2.11. Sylaby štátnych záverečných skúšok
magisterského študijného programu
Kognitívna veda

Garant: Prof. Ing. Igor Farkaš, Dr.

Študent si ťahá po jednej otázke z oboch predmetov. Zoznam otázok je tu.