Riadok 4: Riadok 4:
  
  
* 09.00 - Úvod  (I. Farkaš / J. Rybár) – rozvíjanie KV na FMFI
+
* 09.00 - Úvod  (I. Farkaš / J. Rybár)
 +
 
 +
Pár slov o súvise kognitívnej vedy a informatiky, o snahe rozvíjať KV na FMFI, hlavne z pohľadu výpočtového modelovania, a o vybraných príspevkoch.
 +
 
 
* 09.10 - Z. Petráková, P. Náther, M. Markošová: Aplikácia teórie sietí v biológii: funkčné siete mozgu
 
* 09.10 - Z. Petráková, P. Náther, M. Markošová: Aplikácia teórie sietí v biológii: funkčné siete mozgu
  
Siete, ktoré skúmame v prírode, majú velmi casto podobné vlastnosti. Sú sietami malého sveta, bezskálovými a hierarchickými sietami.
+
Siete, ktoré skúmame v prírode, majú veľmi často podobné vlastnosti. Sú sieťami malého sveta, bezškálovými a hierarchickými sietami. Matematické modely rastúcich sietí dokážu vysvetliť, akými spôsobmi siete s takýmito vlastnosťami vznikajú. Okrem teoretického úvodu ukážeme aj konkrétne spracovanie dát z fMRI meraní mozgu. Spracovanie dát, t.j. extrakcia funkťných sietí mozgu, umožňuje prepojiť teóriu sietí s kognitívnou vedou.
Matematické modely rastúcich sietí dokázu vysvetlit, akými spôsobmi siete takýchto vlastností vznikajú. Okrem teoretického úvodu, ukázeme aj konkrétne spracovanie dát z fmri meraní mozgu. Spracovanie dát, t.j. extrakcia funkcných sietí mozgu, umoznuje prepojit teóriu sietí s kognitívnymi vedami.  
+
  
 
* 09.50 – J. Malý: Asociatívne siete v spojení s rozlišovacími kritériami, učením s posilňovaním a abstrakciou
 
* 09.50 – J. Malý: Asociatívne siete v spojení s rozlišovacími kritériami, učením s posilňovaním a abstrakciou
 +
 +
Rozlišovacie kritérium je nástroj na zachytenie nejakeho konceptu.Sieť (graf) takýchto konceptov, kde by hrany predstavovali zažité asociácie, môže byť štruktúrou na zachytenie a znovupoužitie poznatkov. Pomocou učenia s posilňovaním môžeme konceptom priraďovať ohodnotenie, ktoré pre agenta predstavuje motiváciu na cielené prehľadávanie grafu a vykonanie akcií v snahe dosiahnuť lepšie ohodnotený stav. Sieť konceptov je potrebné priebežne doplňovať o získavané poznatky a vytvárať z nich zovšeobecnenia. Abstrakcia je
 +
spôsob, ako sa zbaviť prebytočných informácií (a udržať pamäťovú a výpočtovú zložitosť "na uzde"), a tiež spôsob, ako umožniť predvídanie/prispôsobovanie.
 +
 
* 10.10 – K. Rebrová: Modelovanie pomenovania farieb s využitím rozlišovacích kritérií
 
* 10.10 – K. Rebrová: Modelovanie pomenovania farieb s využitím rozlišovacích kritérií
  

Verzia zo dňa a času 13:25, 2. február 2010

Srdečne Vás pozývame na ďalší z informatických seminárov, na ktorom sa tento krát predstavia kolegovia a doktorandi KAI, ktorých práca sa týka kognitívnej vedy a umelej inteligencie.

11. 2. 2010 (štvrtok), miestnosť B


  • 09.00 - Úvod (I. Farkaš / J. Rybár)

Pár slov o súvise kognitívnej vedy a informatiky, o snahe rozvíjať KV na FMFI, hlavne z pohľadu výpočtového modelovania, a o vybraných príspevkoch.

  • 09.10 - Z. Petráková, P. Náther, M. Markošová: Aplikácia teórie sietí v biológii: funkčné siete mozgu

Siete, ktoré skúmame v prírode, majú veľmi často podobné vlastnosti. Sú sieťami malého sveta, bezškálovými a hierarchickými sietami. Matematické modely rastúcich sietí dokážu vysvetliť, akými spôsobmi siete s takýmito vlastnosťami vznikajú. Okrem teoretického úvodu ukážeme aj konkrétne spracovanie dát z fMRI meraní mozgu. Spracovanie dát, t.j. extrakcia funkťných sietí mozgu, umožňuje prepojiť teóriu sietí s kognitívnou vedou.

  • 09.50 – J. Malý: Asociatívne siete v spojení s rozlišovacími kritériami, učením s posilňovaním a abstrakciou

Rozlišovacie kritérium je nástroj na zachytenie nejakeho konceptu.Sieť (graf) takýchto konceptov, kde by hrany predstavovali zažité asociácie, môže byť štruktúrou na zachytenie a znovupoužitie poznatkov. Pomocou učenia s posilňovaním môžeme konceptom priraďovať ohodnotenie, ktoré pre agenta predstavuje motiváciu na cielené prehľadávanie grafu a vykonanie akcií v snahe dosiahnuť lepšie ohodnotený stav. Sieť konceptov je potrebné priebežne doplňovať o získavané poznatky a vytvárať z nich zovšeobecnenia. Abstrakcia je spôsob, ako sa zbaviť prebytočných informácií (a udržať pamäťovú a výpočtovú zložitosť "na uzde"), a tiež spôsob, ako umožniť predvídanie/prispôsobovanie.

  • 10.10 – K. Rebrová: Modelovanie pomenovania farieb s využitím rozlišovacích kritérií
  • Prestávka: (tip na vyplnenie času: prednáška prof. Jurišicu)
  • 11.40 – I. Farkaš: Konekcionistické spracovanie viet v jazyku.
  • 12.00 – P. Vančo: Učenie stromových štruktúr pomocou rekurzívnych samoorganizujúcich sa máp
  • 12.20 – M. Čertický: IK-STRIPS: Intuitívne plánovanie so stabilnomodelovou sémantikou
  • 12.40 – Záver