m
m
Line 53: Line 53:
 
# Projekt:  50b
 
# Projekt:  50b
 
# Písomky: 35b [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/prvy_test.png prvá], [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/druhy_test.png druhá], [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/sien_slavy_po_druhej.png sieň slávy]
 
# Písomky: 35b [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/prvy_test.png prvá], [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/druhy_test.png druhá], [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/sien_slavy_po_druhej.png sieň slávy]
# Midterm (UML diagramy) 13.11. miestnosť B, 14:00-16:30: 15b
+
# Midterm (UML diagramy) 13.11. miestnosť B, 14:00-16:30: 15b, pozri príklad [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/tis/new.html#uml-priklad kap. 3.11. v materiáloch] a tiež [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/diagramy/ vzorové riešenie z predchádzajúceho roka].
  
 
Na známku je potrebných aspoň 25b za projekt projekt, 20b za písomky, 10b za midterm, potom: 90-100: A, 80-90: B, 70-80: C, 60-70: D, 55-60: E, < 55: Fx.
 
Na známku je potrebných aspoň 25b za projekt projekt, 20b za písomky, 10b za midterm, potom: 90-100: A, 80-90: B, 70-80: C, 60-70: D, 55-60: E, < 55: Fx.
Line 91: Line 91:
 
* 24.10. pozvaná prednáška: Tomáš Kulich: Ako robiť architektonické rozhodnutia, Vacuum Labs, určite prídite!
 
* 24.10. pozvaná prednáška: Tomáš Kulich: Ako robiť architektonické rozhodnutia, Vacuum Labs, určite prídite!
 
* 7.11. UML na príklade (poznámky čoskoro!)
 
* 7.11. UML na príklade (poznámky čoskoro!)
 +
* 13.11. miestnost B, 14-16, midterm, pozri príklad [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/tis/new.html#uml-priklad kap. 3.11. v materiáloch] a tiež [http://dai.fmph.uniba.sk/courses/tvorbaIS/diagramy/ vzorové riešenie z predchádzajúceho roka].
 +
* 14.11. prednáška (bez testu)
 
* 28.11. Moderné Frontendy<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Big Data<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;dve pozvané prednášky v podaní popredných expertov spoločnosti Softec, určite prídite!
 
* 28.11. Moderné Frontendy<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;Big Data<br>&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;dve pozvané prednášky v podaní popredných expertov spoločnosti Softec, určite prídite!
  

Revision as of 10:56, 9 November 2017

Tvorba informačných systémov 1-AIN-131


Kurz je určený pre študentov 3. ročníka aplikovanej informatiky. Jeho cieľom je podať úvod do formálnej tvorby informačných systémov a nástrojov, ktoré sa pri vývoji informačných systémov používajú. Účastníci predmetu navrhnú, špecifikujú a implementujú skupinový projekt podľa zadania.


Kontakt

Pavel Petrovič, pavel.petrovic@fmph.uniba.sk
Andrej Jursa, andrej.jursa@fmph.uniba.sk
e-mail: tis-team@lists.dai.fmph.uniba.sk


Projekty


Očakávané výstupy (deliverables)

1. Prihláška na projekty, čím skôr po zverejnení projektov, najneskôr 2.10.

Zaradíte sa do 4-členných tímov a každý tím vyplní on-line prihlášku s preferenciami výberu zadaných projektov a popisom skúseností členov tímu

2. Katalóg požiadaviek, všetko hotovo najneskôr do 17. 10.

postupne odovzdáte tri samostatné výstupy:
A. Podrobné poznámky zo stretnutia so zadávateľom - už potvrdené, resp. korigované zadávateľom
B. Neusporiadaný, nie nutne konzistentný, úplný a jednoznačný zoznam požiadaviek, ktoré tím vytvoril na základe poznámok
C. Výsledný katalóg požiadaviek, ktorý odsúhlasil zadávateľ. Kým mal zadávateľ pripomienky, treba ich najskôr zohľadniť a ponúknuť mu na odsúhlasenie aktualizovanú, vylepšenú verziu.

3. Návrh, všetko hotovo najneskôr do 14.11.

návrh vytvoríte podľa dohody s cvičiacim podľa typu projektu, ktorý riešite. V každom prípade však musí obsahovať nasledujúce časti:
A. podrobná špecifikácia vonkajších interfejsov - ak aplikácia komunikuje s inými aplikáciami, súbormi, zariadeniami - tieto musia byť jasne a podrobne definované
B. podrobný dátový model perzistentných údajov, formátov súborov, komunikačných protokolov.
C. návrh používateľského rozhrania (ak projekt má GUI) - nakreslené a popísané všetky dialógy, okná a stránky, ktorými aplikácia komunikuje s používateľom - túto časť treba konzultovať so zadávateľom
D. Zrozumiteľný a jednoznačný návrh implementácie, podľa ktorého sa dá aplikácia vyvinúť a ktorý bude obsahovať aspoň jeden relevantný UML diagram, podľa dohody s cvičiacim, zrozumiteľne vysvetlenú architektúru, rozdelenie na časti, využité technológie, cieľové prostredie nasadenia do prevádzky.

4. Testovacie scenáre, 28. 11. 2017

Na Githube je dokument s testovacími scenármi - ktorý vznikne podľa Katalógu požiadaviek. Jeden scenár môže testovať aj viacero požiadaviek, ale každá požiadavka z katalógu musí byť kompletne pokrytá v nejakom testovacom scenári.

5. Otestovaný hotový zdrojový kód, 23. 12. 2017

Na Githube je prvá funkčná kompletná verzia, ktorá bola aspoň raz predvedená zadávateľovi s podrobným záznamom zo stretnutia so zadávateľom.

6. Technická dokumentácia a výsledný zdrojový kód, 31. 1. 2018

Aplikácia bola odovzdaná zadávateľovi, ktorý s výsledkom súhlasil, potvrdil, že požiadavky uvedené v katalógu požiadaviek boli splnené a výsledná aplikácia je použiteľná. Zdrojový kód je na Githube vrátane jedného kompletného PDF súboru, ktorý obsahuje aj katalóg požiadaviek aj návrh, pričom je aktualizovaná tak, aby bola v súlade s odovzdaným kódom.


Hodnotenie

  1. Projekt: 50b
  2. Písomky: 35b prvá, druhá, sieň slávy
  3. Midterm (UML diagramy) 13.11. miestnosť B, 14:00-16:30: 15b, pozri príklad kap. 3.11. v materiáloch a tiež vzorové riešenie z predchádzajúceho roka.

Na známku je potrebných aspoň 25b za projekt projekt, 20b za písomky, 10b za midterm, potom: 90-100: A, 80-90: B, 70-80: C, 60-70: D, 55-60: E, < 55: Fx.


Pravidlá

  • na riešení projektu sa rovnakou časťou podieľajú všetci členovia tímu; hoci majú rozdelené roly, každý prispieva rovnomerne aj do implementácie zdrojového kódu
  • každá skupina musí odovzdať všetky výstupy načas
  • ak odovzdaný dokument alebo program nespĺňa ani minimálne požiadavky, odovzdanie sa neuzná a tím má možnosť odovzdať novú verziu (avšak ďalšie oneskoré odovzdanie má za následok príslušné bodové ohodnotenie)
  • zdrojové kódy aj odovzdávaná dokumentácia (podadresár docs/) sú priebežne ukladané v tímovom repozitári na Githube (inak za projekt nebudú udelené žiadne body!), všetky projekty sú open-source
  • členovia každého tímu sa každý týždeň stretnú na svojom tímovom stretnutí, pričom vopred je v bodoch známa agenda nasledujúceho stretnutia, pričom:
    • prediskutujú všetky body agendy
    • prvým bodom agendy je zhodnotenie vykonanej práce a splnených úloh od predchádzajúceho stretnutia tímu
    • posledným bodom agendy je naplánovanie práce do ďalšieho stretnutia, pričom ku každej položke sa určí, ktorý člen (členovia) je zodpovedný
    • priamo na stretnutí si píšu zo svojho stretnutia zápisnicu, priamo na samostatnú wiki-stránku svojho tímového repozitára, zápisnica obsahuje: dátum, zoznam prítomných, plánovaná agenda stretnutia, potom podľa bodov agendy, všetky podstatné informácie a prijaté rozhodnutia, agenda slúži predovšetkým členom tímu na organizáciu ich práce!


Roly členov tímu

Všetci členovia tímu sa zdokumentovateľne podieľajú na všetkých činnostiach (implementácia, dokumentácia, testovanie, komunikácia, manažment), ale hlavná zodpovednosť je rozdelená do 4 rolí:

  • dokumentácia: tento človek zodpovedá za to, že dokumentácia bude, bude taká ako má byť a bude hotová načas, má rozhodujúce slovo pri plnení úloh týkajúcich sa dokumentácie
  • implementácia: zodpovedá za to, že implementácia bude, bude taká ako má byť a bude hotová načas, má rozhodujúce slovo pri plnení úloh týkajúcich sa implementácie
  • manažment práce: stará sa o to, aby práca napredovala, dobre sa plánovala a rozdeľovala medzi členov tímu, aby sa pracovalo podľa dohodnutého režimu, zodpovedá za neustále napredovanie celého projektu a jeho úspešné dokončenie včas, má rozhodujúce slovo pri plánovaní a pri riešení konfliktov v kompetenciách v tíme, píše zápisnice, alebo tým poveruje iného člena tímu
  • manažment komunikácie (internej aj externej): stará sa o plánovanie stretnutí, komunikáciu s cvičiacim, zadávateľom a hlavne medzi členmi tímu má rozhodujúce slovo a zodpovednosť za správnosť, primeranosť, plynulosť komunikácie

Vysvetlenie: napr. ak je niekto zodpovedný za dokumentáciu, neznamená to, že on bude robiť celú dokumentáciu, ale že rozdeľuje prácu na dokumentácii osatným členom podľa toho, ako manažer komunikácie a manažer práce nastavia komunikáciu a spôsob rozdeľovania práce. T.j. tento človek musí mať dôkladný prehľad o tom, aká dokumentácia už existuje a aká dokumentácia je ešte potrebná a musí mať predstavu, ako tá dokumentácia vznikne.


Prednášky

  • 26.09. Úvodná prednáška, plán na semester
  • 03.10. Špecifikácia, z materiálov sme prebrali kap. 0 - 1.4; 2. (treba sa to do budúcej prednášky naučiť)
  • 10.10. Gantt (príklad), Modely vývoja sw, Use Case Diagramy
  • 17.10. Návrh a UML, nabudúce treba vedieť nakresliť Ganttov diagram, poznať základné modely vývoja sw, ich výhody a nevýhody, ciele pri návrhu IS, vedieť nakresliť ERD opisujúci doménu IS, vysvetliť základné princípy OOP a objektovú normalizáciu. Z materiálov sú to state 1.5. - 1.6.8., 3.0, 4 - 4.4.2.
  • 24.10. pozvaná prednáška: Tomáš Kulich: Ako robiť architektonické rozhodnutia, Vacuum Labs, určite prídite!
  • 7.11. UML na príklade (poznámky čoskoro!)
  • 13.11. miestnost B, 14-16, midterm, pozri príklad kap. 3.11. v materiáloch a tiež vzorové riešenie z predchádzajúceho roka.
  • 14.11. prednáška (bez testu)
  • 28.11. Moderné Frontendy
                Big Data
                dve pozvané prednášky v podaní popredných expertov spoločnosti Softec, určite prídite!


Cvičenia

  • 29.09. cvičenie github na H6, tímy sa už zorganizovali do 4-členných skupín
  • potom: každý týždeň individuálne stretnutie s cvičiacim v termíne podľa dohody s cvičiacim, z týchto stretnutí píše zápisnicu cvičiaci

Literatúra

  • Tvorba informačných systémov 2016/2017
  • E.J.Braude, M.E.Bernstein: Software Engineering: Modern Approaches, Wiley, 2011
  • E.Gamma, R.Helm, R.Johnson, J.Vlissides: Design Patterns, Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison Wesley, 1995
  • M.Cade, H.Shell: Sun Certified Enterprise Architect for Java EE Study Guide, 2nd Edition, Prentice Hall, 2010.
  • Ľ.Šešera: Aplikačné architektúry softvérových systémov, STU, 2010
  • Ľ.Šešera, P.Grec, P.Návrat: Architektúra softvérových systémov - Architektúra internetových systémov a architektúra orientovaná na služby, STU, 2011
  • E.J.Braude: Software Engineering, An Object-Oriented Perspective, Wiley, 2001