Difference between revisions of "Paka rucnej brzdy"

From Digitálne technológie výroby
Jump to: navigation, search
 
(6 intermediate revisions by the same user not shown)
Line 1: Line 1:
 +
=== Google Drive folder ===
 +
Súbory k môjmu projektu a iným zábavkám na predmete TDV nájdete [https://drive.google.com/drive/folders/15GcDquNOrcx8ZcSrOA47pX2ToelVcWEZ?usp=sharing TU].
 +
 
=== Čo? ===
 
=== Čo? ===
Páka hydraulickej ručnej brzdy do auta určeného na motoršport. Konkrétne koncová časť, ktorú chytá vodič a ktorá určuje dĺžku páky. Namontuje sa na existujúci základ, ktorý bol súčasťou mechanizmu ručnej brzdy a už má správnu geometriu bodov otáčania, osadené trecie púzdra, atď.
+
Páka hydraulickej ručnej brzdy do auta určeného na motoršport. Konkrétne koncová časť, ktorú chytá vodič a ktorá určuje dĺžku páky. Namontuje sa na existujúci základ, ktorý bol súčasťou [https://sr20.driftworks.com/media/catalog/product/cache/1/image/1200x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/h/a/handbrake2_3.jpg mechanizmu ručnej brzdy] a už má správnu geometriu bodov otáčania, osadené trecie púzdra, atď.
  
 
=== Prečo? ===
 
=== Prečo? ===
Line 8: Line 11:
  
 
=== Ako? ===
 
=== Ako? ===
Základňa je vlastne 8 mm hrubá hliníková platnička, vyrezaná do správneho tvaru. Predĺženie teda vyrobím z troch vrstiev 8 mm hrubej preglejky. Vonkajšie vrstvy sa našrubujú na základňu zo strán a budú prenášať silu pri zatiahnutí ručnej brzdy. Stredná vrstva bude vo osy so základňou a prepojí vonkajšie vrstvy tam, kde už nie je základňa.
+
Základňa je vlastne 8 mm hrubá hliníková platnička, vyrezaná do správneho tvaru. Predĺženie teda vyrobím z troch vrstiev 8 mm hrubej preglejky. Vonkajšie vrstvy sa našrubujú na základňu zo strán a budú prenášať silu pri zatiahnutí ručnej brzdy. Stredná vrstva bude v osy so základňou a prepojí vonkajšie vrstvy tam, kde už nie je základňa.
  
 
[[File:Cela.png|thumb|center|Render celej páky po zmontovaní.]]
 
[[File:Cela.png|thumb|center|Render celej páky po zmontovaní.]]
 +
 +
[[File:k254_zakladna.png|thumb|center|Základňa páky hydraulickej ručnej brzdy.]]
 +
 +
=== Vývojový denník ===
 +
'''13.4.''' som vyrezal prvý prototyp, podľa modelu vyššie. Zistil som, že kvôli veľkému výrezu v strede, tenké steny veľmi pružia a zrejme by sa zlomili. Preto som upravil model tak, že som pridal "cik cak" výstuhu do stredu, viď obrázok nižšie. Plán je vyrezať strednú aj bočné vrstvy podľa tohto modelu. Pokiaľ budú mať pevnostnú rezervu, možno ich skúsim skombinovať s pôvodným modelom.
 +
 +
[[File:K254 cela v2.png|thumb|center|Render upraveného - vystuženého modelu páky.]]
 +
 +
'''20.4.''' som vyrezal vystuženú verziu.
 +
 +
[[File:Vystuzena.JPG|500px]]
 +
 +
Ktorú som následne úspešne zmontoval (dve M6 šruby na pripevnenie na základňu, šesť M3 šrúb na spojenie troch vrstiev dokopy) a namontoval do auta.
 +
 +
[[File:IMG_1151.JPG|500px]]
 +
 +
Bohužiaľ po vyskúšaní funkčnosti - zatiahnutí ručnej brzdy - sa páka zlomila v bode, kde bola jedna z dier na M3 šrubu.
 +
 +
[[File:IMG_1155.JPG|500px]]
 +
 +
[[File:IMG_1158.JPG|500px]]
 +
 +
Plán na ďalšiu verziu je teda plná výplň a M3 šruby nahradí epoxidové lepidlo.
 +
 +
'''27.4.''' som vyrobil plnú lepenú verziu. Všetko prebehlo bez problémov. Po zlepení páka pôsobila veľmi pevne. Keď som ju ale vyskúšal, po prvom prudkom zatiahnutí sa páka zlomila.
 +
 +
[[File:IMG_1267.JPG|500px]]
 +
 +
[[File:IMG_1269.JPG|500px]]
 +
 +
Ďalší postup ešte musím premyslieť. Je zjavné, že preglejka, ktorú mám, nie je dostatočne pevná. Napadá mi teda niekoľko možností. Nechať celú rúčku (aj so základňou ako jeden kus) vypáliť na veľkom laseri z ocele. V tom prípade by sa zúžitkoval design aj technológia výroby z tohto predmetu, iba finálny výrobok by bol vyrobený inde. Druhá možnosť, ktorá mi zatiaľ napadla, je aktuálny design vyfrézovať z hliníka. Čo nakoniec skutočne urobím, si ešte musím premyslieť.

Latest revision as of 09:27, 4 May 2018

Google Drive folder

Súbory k môjmu projektu a iným zábavkám na predmete TDV nájdete TU.

Čo?

Páka hydraulickej ručnej brzdy do auta určeného na motoršport. Konkrétne koncová časť, ktorú chytá vodič a ktorá určuje dĺžku páky. Namontuje sa na existujúci základ, ktorý bol súčasťou mechanizmu ručnej brzdy a už má správnu geometriu bodov otáčania, osadené trecie púzdra, atď.

Prečo?

V základe je páka veľmi krátka, čo vyžaduje veľkú silu na zablokovanie kolies. Toto správanie nie je ergonomické ani predvídateľné. V ideálnom svete by takáto ručná brzda fungovala ako on/off vypínač. Preto ak ju treba zatiahnuť silno a prudko, je väčšia šanca, že sa to vodičovi nepodarí a brzda sa dostáva do nežiadúceho stavu, kedy kolesá brzdí - spomaľuje, ale nezablokuje. Predĺženie páky tieto problémy z veľkej časti eliminuje.

Hydraulická ručná brzda sa zväčša montuje na stredový tunel auta. Dlhá páka v strede interiéru samozrejme púta pozornosť. Okrem toho jej funkcia nie je veľmi zložitá a teda jej tvar môže mať veľa rôznych podôb. Preto je to ideálna možnosť pridať autu unikátny štýl. Digitálna výroba umožňuje dosiahnuť oveľa zložitejšie a presnejšie tvary, ako by bolo možné vyrobiť ručne. To je ďalší dôvod, prečo vyrobiť páku na tomto predmete.

Ako?

Základňa je vlastne 8 mm hrubá hliníková platnička, vyrezaná do správneho tvaru. Predĺženie teda vyrobím z troch vrstiev 8 mm hrubej preglejky. Vonkajšie vrstvy sa našrubujú na základňu zo strán a budú prenášať silu pri zatiahnutí ručnej brzdy. Stredná vrstva bude v osy so základňou a prepojí vonkajšie vrstvy tam, kde už nie je základňa.

Render celej páky po zmontovaní.
Základňa páky hydraulickej ručnej brzdy.

Vývojový denník

13.4. som vyrezal prvý prototyp, podľa modelu vyššie. Zistil som, že kvôli veľkému výrezu v strede, tenké steny veľmi pružia a zrejme by sa zlomili. Preto som upravil model tak, že som pridal "cik cak" výstuhu do stredu, viď obrázok nižšie. Plán je vyrezať strednú aj bočné vrstvy podľa tohto modelu. Pokiaľ budú mať pevnostnú rezervu, možno ich skúsim skombinovať s pôvodným modelom.

Render upraveného - vystuženého modelu páky.

20.4. som vyrezal vystuženú verziu.

Vystuzena.JPG

Ktorú som následne úspešne zmontoval (dve M6 šruby na pripevnenie na základňu, šesť M3 šrúb na spojenie troch vrstiev dokopy) a namontoval do auta.

IMG 1151.JPG

Bohužiaľ po vyskúšaní funkčnosti - zatiahnutí ručnej brzdy - sa páka zlomila v bode, kde bola jedna z dier na M3 šrubu.

IMG 1155.JPG

IMG 1158.JPG

Plán na ďalšiu verziu je teda plná výplň a M3 šruby nahradí epoxidové lepidlo.

27.4. som vyrobil plnú lepenú verziu. Všetko prebehlo bez problémov. Po zlepení páka pôsobila veľmi pevne. Keď som ju ale vyskúšal, po prvom prudkom zatiahnutí sa páka zlomila.

IMG 1267.JPG

IMG 1269.JPG

Ďalší postup ešte musím premyslieť. Je zjavné, že preglejka, ktorú mám, nie je dostatočne pevná. Napadá mi teda niekoľko možností. Nechať celú rúčku (aj so základňou ako jeden kus) vypáliť na veľkom laseri z ocele. V tom prípade by sa zúžitkoval design aj technológia výroby z tohto predmetu, iba finálny výrobok by bol vyrobený inde. Druhá možnosť, ktorá mi zatiaľ napadla, je aktuálny design vyfrézovať z hliníka. Čo nakoniec skutočne urobím, si ešte musím premyslieť.