Difference between revisions of "Kŕmidlo pre vtáky"
Line 7: | Line 7: | ||
* Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm) | * Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm) | ||
* Zopár skrutiek / lepidlo na drevo | * Zopár skrutiek / lepidlo na drevo | ||
+ | * Drevený kolík (s polomerom 5 mm) | ||
<b>Na výrobu inteligentného kŕmidla:</b> | <b>Na výrobu inteligentného kŕmidla:</b> | ||
* 3D model | * 3D model | ||
* 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm) | * 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm) | ||
* 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo | * 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo | ||
+ | * Drevený kolík (s polomerom 5 mm) | ||
* Arduino Nano | * Arduino Nano | ||
* Servo motor | * Servo motor | ||
Line 23: | Line 25: | ||
[[File:Vyrezane.JPG|400px|center|vyrezane]] | [[File:Vyrezane.JPG|400px|center|vyrezane]] | ||
Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.<br> | Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.<br> | ||
− | Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu | + | Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu a drevený kolík natlačíme na jeho miesto. |
[[File:Klasicke.jpg|200px|center|klasicke]] | [[File:Klasicke.jpg|200px|center|klasicke]] | ||
+ | |||
+ | <br> | ||
+ | <b>Inteligentné kŕmidlo</b> | ||
+ | Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Ostane nám 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).<br> | ||
+ | Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu) | ||
+ | [[File:Vlozenie.png|200px|center|klasicke]] | ||
+ | Arduino a servo motor schováme krytkou (Component16:1 - Body4) do ktorej treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo. Servo treba nastaviť na ...<br> | ||
+ | Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo. | ||
+ | Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať: | ||
+ | [[File:INTELIGENTNA.png|450px|center|klasicke]] |
Revision as of 23:53, 17 June 2020
Sypaním kŕmiva môžeme pomôcť rôznym vtákom prežiť tažké zimy najmä v mestách, kde je pre nich hľadanie potravy ešte náročnejšie ako v prírode. Niekedy sa dokonca odporúča prikrmovať počas celého roku.
Na to môžu poslúžiť nasledujúce kŕmidla: jedno je klasické kŕmidlo a druhé je "inteligentné", ktoré automaticky dosýpavá kŕmivo zo zásobníka.
Materiál
Na výrobu klasického kŕmidla je potrebné:
- 3D model
- Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
- Zopár skrutiek / lepidlo na drevo
- Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
Na výrobu inteligentného kŕmidla:
- 3D model
- 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
- 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo
- Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
- Arduino Nano
- Servo motor
Extra:
- Lak na drevo do exteriéru
- Kŕmivo
Postup
Klasické:
V prípade, že model úplne nevyhovuje(napríklad máme inú hrúbku dosky ako je odporúčaných 18mm), dá sa jednoducho upraviť v programe Fusion360. Ak sme s modelom spokojný, vygenerujeme G-code tiež vo Fusion360 (návod: CNC fréza)
Potom sa pomocou frézy vyrežú z dosky jednotlivé časti kŕmidla.
Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.
Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu a drevený kolík natlačíme na jeho miesto.
Inteligentné kŕmidlo
Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Ostane nám 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).
Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu)
Arduino a servo motor schováme krytkou (Component16:1 - Body4) do ktorej treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo. Servo treba nastaviť na ...
Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo.
Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať: