Difference between revisions of "Kŕmidlo pre vtáky"

From Digitálne technológie výroby
Jump to: navigation, search
Line 7: Line 7:
 
* Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
 
* Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
 
* Zopár skrutiek / lepidlo na drevo
 
* Zopár skrutiek / lepidlo na drevo
 +
* Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
 
<b>Na výrobu inteligentného kŕmidla:</b>
 
<b>Na výrobu inteligentného kŕmidla:</b>
 
* 3D model
 
* 3D model
 
* 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
 
* 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
 
* 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo
 
* 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo
 +
* Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
 
* Arduino Nano
 
* Arduino Nano
 
* Servo motor
 
* Servo motor
Line 23: Line 25:
 
[[File:Vyrezane.JPG|400px|center|vyrezane]]
 
[[File:Vyrezane.JPG|400px|center|vyrezane]]
 
Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.<br>
 
Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.<br>
Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu
+
Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu a drevený kolík natlačíme na jeho miesto.
 
[[File:Klasicke.jpg|200px|center|klasicke]]
 
[[File:Klasicke.jpg|200px|center|klasicke]]
 +
 +
<br>
 +
<b>Inteligentné kŕmidlo</b>
 +
Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Ostane nám 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).<br>
 +
Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu)
 +
[[File:Vlozenie.png|200px|center|klasicke]]
 +
Arduino a servo motor schováme krytkou (Component16:1 - Body4)  do ktorej treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo. Servo treba nastaviť na ...<br>
 +
Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo.
 +
Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať:
 +
[[File:INTELIGENTNA.png|450px|center|klasicke]]

Revision as of 23:53, 17 June 2020

Sypaním kŕmiva môžeme pomôcť rôznym vtákom prežiť tažké zimy najmä v mestách, kde je pre nich hľadanie potravy ešte náročnejšie ako v prírode. Niekedy sa dokonca odporúča prikrmovať počas celého roku.
Na to môžu poslúžiť nasledujúce kŕmidla: jedno je klasické kŕmidlo a druhé je "inteligentné", ktoré automaticky dosýpavá kŕmivo zo zásobníka.

Materiál

Na výrobu klasického kŕmidla je potrebné:

  • 3D model
  • Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
  • Zopár skrutiek / lepidlo na drevo
  • Drevený kolík (s polomerom 5 mm)

Na výrobu inteligentného kŕmidla:

  • 3D model
  • 2x Drevená doska (odporúčaný rozmer: 600x300x18 mm)
  • 2x (Zopár skrutiek) / lepidlo na drevo
  • Drevený kolík (s polomerom 5 mm)
  • Arduino Nano
  • Servo motor

Extra:

  • Lak na drevo do exteriéru
  • Kŕmivo

Postup

Klasické:
V prípade, že model úplne nevyhovuje(napríklad máme inú hrúbku dosky ako je odporúčaných 18mm), dá sa jednoducho upraviť v programe Fusion360. Ak sme s modelom spokojný, vygenerujeme G-code tiež vo Fusion360 (návod: CNC fréza)
Potom sa pomocou frézy vyrežú z dosky jednotlivé časti kŕmidla.

vyrezane

Ak plánujete drevo nalakovať kvôli predĺženiu životnosti, alebo už len z estetického hľadiska, teraz je na to najvhodnejší čas.
Vyrezané kusy zlepíme, alebo priskrutkujeme podľa 3D modelu a drevený kolík natlačíme na jeho miesto.

klasicke


Inteligentné kŕmidlo Najskôr dodržujeme rovnaký postup ako pri klasickom kŕmidle. Ostane nám 5 stien, 2x strecha pre zásobník a 4 malé časti (Component16:1 v modeli inteligentna).
Pri skladaní zásobníka najskôr priskrutkujeme zadnú stenu (v modeli komponent: "krmitko1:1") do ktorého vložíme arduino so servo motorom. (ako na nasledovnom obrázku, ale malo by to byť jednoznačné aj z 3D modelu)

klasicke

Arduino a servo motor schováme krytkou (Component16:1 - Body4) do ktorej treba ešte vyvŕtať dierku na servo. Na servo pripevníme kruhové dvierka (Component16:1 - Body3), cez ktoré sa bude sypať krmivo. Servo treba nastaviť na ...
Následne priskrutkujeme všetky zvyšné steny zásobníka a ukončíme to strechami, ktoré ale nepripevníme k ostatným stenám, ale iba k pomocným trojuholníčkom (Component16:1 - Body1 a Body2) ako je znázornené aj v modeli, aby sa dalo jednoducho strechu vybrať a dosyptať do zásobníka krmivo. Naše inteligentné kŕmidlo je hotové a malo by takto vyzerať:

klasicke